Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Rabu, Februari 10, 2010

3 hari berlalu, Anwar & Karpal Singh masih takut berdepan dengan Mohd Saiful

Macam-macam alasan dan helah dikemukakan oleh pihak Datuk Seri Anwar Ibrahim serta barisan peguambela yang diketuai oleh YB Karpal Singh semata-mata untuk mengelak dari menyoal serta berhujah dengan saudara Mohd Saiful Bukhari Azlan di Mahkamah, anak muda yang telah menjadi mangsa liwat.

Setelah 3 hari Mahkamah bersidang yang bermula pada 2hb February 2010 lalu untuk mendengar keterangan langsung daripada Mohd Saiful saksi utama yang juga pengadu dalam kes liwat tersebut, maka semakin banyaklah rahsia telah terdedah dan terbongkar apabila banyak penjelasan yang dibuat oleh Mohd Saiful mengambil tempat bagi menjawab soalan yang dikemukakan oleh pihak pendakwaraya.

Melihat kepada keadaan ini sememangnya sangat sukar untuk dihadapi oleh pihak tertuduh, maka saya percaya itulah yang telah menjadi penyebab utama mengapa pihak Anwar melalui Karpal Singh telah mengambil keputusan untuk memohon agar Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah yang dilantik untuk mendengar perbicaraan kes liwat itu supaya menarik diri atas alasan kononnya berat sebelah.

Pihak peguambela yang sepatutnya mengambil tempat untuk membuat pemeriksaan balas keatas Mohd Saiful pada Isnin 8hb February lepas selepas pihak pendakwaraya selesai menyoal saksi utama kes liwat itu namun sehingga kini masih gagal melakukannya kerana saya yakin bahawa pihak peguambela Anwar buntu, tergamam dan masih dalam keadaan terkejut yang teramat sangat dengan tiga ungkapan maut dalam bahasa PPSMI seperti "Can I F**k You Today?", "What?", "Are You Ok?"

Angkara 3 soalan luarbiasa itulah saya sangat percaya mengapa Karpal Singh yang sebelum ini diibaratkan sebagai salah seorang peguam terhebat dan berwibawa di Malaysia terpaksa mencari jalan untuk melengah-lengah serta menunda kes itu untuk jangkamasa lebih lama lagi adalah bagi membolehkan beliau menarik nafas setelah sesak tertelan karipap dan lemas dengan pendedahan maut yang diberikan oleh Mohd Siaful dalam Mahkamah.

Bagi saya, sekiranya hanya disebabkan oleh 2 artikel yang disiarkan oleh Utusan Malaysia berkaitan dengan perbicaraan kes liwat itu untuk Karpal Singh sanggup untuk menghina Mahkamah dengan tidak menghormati keputusan yang dibuat oleh Hakim Datuk Mohd Zabidin untuk tidak mengenakan tuduhan menghina Mahkamah kepada Utusan Malaysia, memang tidak masuk akal sama sekali kerana insiden itu telahpun dijelaskan oleh pihak pendakwaraya dengan jelas dan Karpal Singh selaku pengamal undang-undang memang lebih arif dan tidak mungkin beliau tidak faham mengenainya.

Kita lihat saja bagaimana semalam Karpal Singh begitu risau sekali apabila menyedari kehadiran S/B dari Bukit Aman ke dalam Dewan semasa prosiding sehingga perkara itupun menyebabkan beliau terpaksa bertelagah dengan Hakim serta bertanya kenapa Cawangan Khas harus ditempatkan dalam Dewan Mahkamah dan tidak diluar. Hari ini pula Karpal Singh sanggup menuduh Hakim sebagai berbohong sehingga terpaksa ditegur oleh pihak Pendakwaraya. Apakah tindakan seperti tidak menghormati keputusan Hakim sebagaimana yang telah dibuat oleh Karpal Singh itu tidak dikira sebagai telah menghina Mahkamah ?

Kalau rakyat biasa yang melakukannya tindakan tegas pasti dikenakan tetapi kenapa tidak kepada peguam? Peguam adalah pengamal undang-undang, jadi sepatutnya merekalah yang lebih peka terhadap perkara yang ditegah serta harus menunjukkan contoh dan tauladan yang baik kepada rakyat bawahan dan bukan sebaliknya mereka pula yang merintis jalan kepada rakyat supaya tidak menghormati para hakim dan juga undang-undang di negara ini.

Tiada ulasan:

Arkib Blog