Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Ahad, Jun 14, 2009

Tahniah ! Buat Presiden Mahmud Ahmadinejad.

Syabas dan Tahniah kepada Mahmud Ahmadinejad yang telah dipilih semula sebagai Presiden Iran untuk kali kedua dengan memperolehi majoriti yang sangat besar.

Kemenangan besar beliau itu menunjukkan kepada negara Barat terutamanya Amerika Syarikat serta sekutunya Israel bahawa majoriti rakyat Iran menolak segala bentuk campur tangan asing di negara mereka.

Keputusan itu juga jelas menunjukkan kepada Amerika Syarikat dan Israel bahawa itulah suara senyap rakyat Iran yang sudah jemu dengan situasi peperangan. Mereka menolak cara Amerika mengurus segala masalah yang sengaja dicipta sebagaimana yang telah berlaku keatas negara serta pemimpin Iraq. Mereka tidak ingin perkara sedemikian akan berlaku pula di negara Iran.


Pada pandangan saya, Presiden Mahmud Ahmadinejad adalah sebagai jelamaan Tun Dr. Mahathir bagi negara Asia Barat. Ketegasan serta keberanian beliau ketika berhadapan dengan cemuhan serta kritikan pemimpin dari negara Barat memang sangat dikagumi. Sifat-sifat inilah yang banyak menyumbang kepada kemenangan beliau walaupun keputusan yang telah rakyat Iran berikan itu masih dipertikai serta tidak diiktirafkan oleh calon-calon yang kalah.

Sebagai pemimpin yang sentiasa teguh dengan pendiriannya berhubung dengan berbagai isu terutamnya isu nuklear, Presiden Mahmud telah dilihat oleh rakyat Iran, maka beliau haruslah diberi sokongan berterusan agar kedaulatan negara mereka tidak mudah untuk dipijak oleh kuasa besar seperti Amerika Syarikat.

Segala sokongan daripada rakyat telahpun diterjemahkan pada pilihanraya presiden yang baru saja berlalu. Walaupun ada pihak dalam negara Iran sendiri yang menolak kemenangan besar Presiden Iran itu, namun ianya hanyalah tindakkan segelintir rakyat saja yang turut kecewa dengan kekalahan calon mereka ditangan Presiden Mahmud.

Apa yang boleh diharapkan selepas ini ialah agar keamanan tidak akan tergugat di Iran berikutan dengan keputusan pilihanraya presiden itu yang terus dipertikaikan oleh calon yang tewas. Jika kestabilan politik di Iran dapat dipertahankan, walaupun masih terdapat bantahan dijalankan terhadap kemenangan besar Presiden Mahmud itu, maka harapan untuk melihat proses damai antara Palestine dan Israel mungkin akan dapat diteruskan dan selanjutnya akan mencapai kejayaan.
Posted by Picasa

Tiada ulasan:

Arkib Blog