Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Ahad, Januari 15, 2012

Ke Mahkamah Rayuan, tersenarai tak dalam jadual harian AG minggu depan?

Kalau dikira sejak dari tarikh 9hb January 2012 hari Isnin lepas, hari ini sudah masuk 7 hari sebenarnya tempoh yang telah diberikan oleh pihak Mahkamah kepada pasukan pendakwaraya untuk mengemukakan fail rayuan di Mahkamah Rayuan atas keputusan yang dibuat oleh Hakim Datuk Zabidin Md Diah yang melepas dan membebaskan Anwar Ibrahim dari tuduhan meliwat pembantu peribadinya Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Itupun kalau dikira sekali dengan hari Ahad iaitu hari ini tetapi kalau dikira pada hari bekerja mungkin akan diambilkira sebaik saja dari hari keputusan dibuat sehingga hari Sabtu sebelah pagi dan sambung pada hari Isnin iaitu esok sampailah pada hari Khamis minggu depan. Namun yang pastinya tempoh 10 hari untuk merayu yang diberikan oleh pihak Mahkamah berkemungkinan besar akan berakhir pada hari Rabu minggu depan 18hb January.

Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang menjadi mangsa liwat Anwar Ibrahim kini seakan-akan kesuntukan masa dalam mendapatkan keadilan bagi dirinya jika pasukan Pendakwaraya serta Peguam Negara terus melewat-lewatkan langkah ke Mahkamah Rayuan berikutan gesaan yang dibuat oleh ramai pihak termasuklah oleh keluarga Mohd. Saiful sendiri yang mahu disegerakan usaha memfail rayuan terhadap keputusan yang telah diputuskan oleh pihak Mahkamah Tinggi 9 January lalu.

Cuma tinggal esok hari Isnin, selepas itu lusa hari Selasa dan hari Rabu merupakan peluang terakhir bagi pihak Peguam Negara untuk berbuat demikian dimana Mohd. Saiful bergantung harap kepada keputusan Tan Sri Abdul Ghani Patail untuk beliau mendapatkan haknya dalam mendapatkan keadilan samada Peguam Negara itu sudah ada pertimbangan untuk merayu ataupun sebaliknya.

Sebagai rakyat yang amat kurang memahami selok-belok sistem perundangan negara, saya juga ingin turut serta dengan rakyat Malaysia yang lainnya untuk merayu dan memohon jasa baik Peguam Negara YBhg Tan Sri Abdul Ghani Patail supaya dapat kiranya memberi pertimbangan yang paling wajar bagi pihak Mohd.Saiful Bukhari yang amat mengharapkan rayuannya terhadap keputusan 9 January lepas dapat dikemukakan dalam minggu hadapan dan didengar semula di Mahkamah yang lebih tinggi iaitu Mahkamah Rayuan.

Tiada ulasan:

Arkib Blog