Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Khamis, Disember 22, 2011

Isu menurun bendera PM: perbuatan dilakukan ketika di bawah pengaruh dadah!!

Sebelum ini kita pernah dikejutkan dengan berita bahawa penyalahgunaan dadah juga turut berlaku di dalam kawasan kampus yang pastinya melibatkan segelintir pelajar-pelajar di IPTS-IPTS dan IPTA-IPTA yang tertentu.

Dadah jenis syabu adalah merupakan sejenis dadah yang menjadi pilihan utama pelajar di institusi pengajian tinggi kerana ianya dikatakan mempunyai kesan yang sangat luarbiasa dan dikatakan juga amat sesuai untuk digunakan sewaktu mereka sedang menghadapi peperiksaan selain itu diprcayai boleh menahan diri dari terasa letih, mengantuk serta jemu.

Memang tidak semualah mahasiswa di pusat-pusat pengajian tinggi yang terjebak di dalam penyalahgunaan dadah sebagaimana yang telah didedahkan oleh beberapa pihak media sebelum ini namun kita juga tidak bolehlah untuk menafikan secara bulat-bulat mengenai penglibatan sekumpulan kecil mahasiswa ini di dalam masalah gejala dadah di tempat mereka belajar.

Mengikut laporan hasil dari kajian yang pernah dibuat, tindakbalas yang boleh kita lihat pada diri seseorang yang menggunakan dadah sebagai peransang untuk dirinya bagi melaksanakan tindakan yang bakal beliau lakukan ialah seperti dari seorang yang pemalu atau segan sebelumnya kepada seorang yang cepat mesra serta peramah, dari seorang yang penakut kepada berani dan dari seorang yang berbudi bahasa berubah menjadi seorang yang biadap dan kurang ajar.

Disyorkan agar pihak Universiti tempat Adam Adli menuntut ataupun pihak Kementerian Pengajian Tinggi melakukan 'ujian air kencing' ke atas Adam Adli serta rakan-rakan beliau yang turut berdemontrasi di hadapan bangunan PWTC hujung minggu lalu dan tentukan daripada sampel air kencing samada mereka positif dadah ataupun tidak bagi merungkai persoalan bagaimana budak mentah yang baru berusia 22 tahun begitu berani bertindak menghina Datuk Seri Mohd Najib dengan menurunkan bendera wajah pemimpin nombor satu negara itu yang kemudian menggantikannya dengan bendera Solidariti Mahasiswa Malaysia milik mereka.

Bagi saya, hanya orang yang sudah hilang kewarasan cara berpikir saja yang sanggup melakukan semua itu. Orang yang mabuk arak sudah tentu akan hilang semua kawalan diri dan sanggup melakukan apa saja tanpa rasa takut dan begitu jugalah dengan mereka yang sudah dikuasai oleh pengaruh dadah, pasti akan lebih berani untuk bertindak tanpa perlu rasa ragu-ragu.

Tiada ulasan:

Arkib Blog