Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Sabtu, November 12, 2011

Aziz Barrel teruskan misi perangnya terhadap Sultan Selangor !

Nampaknya perang antara pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Prof. Dr Aziz Bari dengan pihak Istana Selangor khususnya dengan Sultan Sharafuddin Idris Shah sendiri tidak memperlihatkan yang ianya akan terhenti walaupun isu DUMC dilihat telah semakin reda apabila Aziz Bari sanggup bertindak semakin kurang ajar dengan mempertikaikan kuasa Sultan Selangor terhadap hal ehwal agama Islam di negeri berkenaan.

Terbaru, Aziz Bari seolah-olah cuba untuk menyekat dan menghalang Sultan Sharafuddin Idris Shah dari mencampuri hal ehwal agama Islam di Selangor. Aziz Bari juga seperti mencuba untuk menafikan hak dan kuasa Sultan Selangor apabila beliau tergamak menyatakan secara terbuka bahawa Sultan Selangor itu "mungkin" telah melangkaui batas kuasa Baginda dengan menitahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor meluluskan undang-undang pada bulan Julai.

Aziz Bari bekata demikian ketika diminta mengulas mengenai titah yang ditandatangani Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menitahkan mereka untuk meluluskan pindaan bagi meluaskan kuasa Sultan dan Majlis  Agama Islam Selangor (MAIS) dalam hal ehwal Islam di negeri berkenaan. Selanjutnya di sini

Sangat pelik dengan tindakan Aziz Bari yang berterusan mempersoalkan kuasa Sultan Selangor. Sultan Sharafuddin Idris cuba untuk memastikan agar agama Islam di negeri Selangor dapat terus di pelihara dan tidakan sedemikian adalah sangat sesuai dengan kedudukannya sebagai Ketua Agama Islam di negeri berkenaan tetapi malang sekali apabila masih ada lagi manusia seperti Aziz Bari yang tidak mahu mengiktiraf kuasa dan peranan penting seseorang Sultan berhubung dengan agama Islam sehingga sanggup pula untuk mengatakan bahawa Sultan Selangor tidak wajar masuk campur dalam hal ehwal agama Islam.

Tiada ulasan:

Arkib Blog