Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Selasa, Mac 29, 2011

Bagaimana cara mau tau akan kehadiran hantu disekitar kita ?

Tajuk diatas berbentuk satu soalan iaitu mahu tahu bagaimanakah cara-cara untuk kita mengesan akan kewujudan hantu dipersekitaran kita terutamanya pada waktu senja ataupun malam. Ye lah, hantu kan sifatnya hanya akan keluar pada waktu berakhirnya siang serta dikala senja mula membukakan tirai malam sebab hantu pada watu siang dia tak boleh keluar selagi ada cahaya matahari menerangi alam ini dan sebab itulah hantu memang aktif pada waktu malam.

Hantu memang takut kepada cahaya matahari yang benar tetapi memang suka kepada suasana malam yang gelap kerana senang untuk menakut-nakutkan manusia selain itu mudah untuk mengemaskini atau untuk meng'up date' akaun facebook serta men'twitt' twitter yang berdada bidang.

Selain itu kita juga boleh tahu tentang kehadiran hantu didekat kita hanya melalui reaksi ayam peliharaan kita iaitu seandainya ayam mengeluarkan bunyinya seperti agak kehairanan disamping kita sendiri juga akan mengalami tindak-balas seperti bulu roma kita meremang maka bermakna hantu sudah ada berhampiran dengan kita pada waktu itu.

Bagi masyarakat yang bukan beragama Islam pula mereka lebih arif mengenai perkara ini dengan memerhati tingkahlaku anjing sekiranya ada yang memelihara iaitu pada malam hari. Semua tahu yang mata anjing serta haiwan-haiwan lain yang sama spesis mempunyai penglihatan yang amat berbeza jika dibandingkan dengan manusia sebabnya pada waktu malam misalnya haiwan-haiwan ini tidak memerlukan cahaya bantuan untuk membolehkan mereka berjalan walaupun dalam suasana yang gelap gelita.

Anjing ini apabila ia telah menyedari yang hantu ada berkeliaran disekelilingnya maka di saat itu juga tindakbalas segera dari anjing dapat kita lihat seperti apabila ekor dia tiba-tiba melengkung kebawah dan seterusnya hujung ekor itu tadi akan dimasukkan rapat-rapat diantara celah kedua-dua belah kaki belakangnya sambil berbunyi seperti merengek tetapi tidak menyalak seperti kebiasaannya.

Tiada ulasan:

Arkib Blog