Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Ahad, Oktober 25, 2009

Gempa: Hari ini saja Indonesia telah 5 kali digegar...

Belum lagi hilang perasaan sedih dan sayu rakyat Indonesia terutamanya mereka yang telah menjadi mangsa gempa bumi di Tasik Malaya dan juga di Padang Sumatera Barat baru-baru ini, gempa seakan-akan tidak pernah puas untuk menyerang wilayah-wilayah terdapat di Indonesia.

Hari ini saja sejak dari subuh sehingga jam 9.30 pagi tadi beberapa wilayah di Indonesia telah digegarkan dengan gempa bumi sebanyak 5 kali. Kejadian pertama berlaku waktu subuh di wilayah Waingapu, Nusa Tenggara Timur dengan catatan sekuat 6.1 pada scala richter manakala gegaran kedua berlaku sejurus kemudian dengan kekuatan 5.3 scala richter.

Ketika pagi telah menjelang kira-kira jam 7.35 waktu Indonesia Barat satu lagi gempa berlaku di Kabupaten Tual, Maluku dengan 5.3 pada scala richter catatan magnatiud. Tidak lama selepas itu lebih kurang 1 jam lebih sekali lagi gempa menyusul iaitu berlaku di Mentawai, Sumatera Barat dengan 5.0 scala richter yang berlaku pada jam 8.50 WIB.

Manakala disebelah utara Indonesia iaitu di Bitung, Sulawesi Utara(Sulut) satu lagi gempa dikesan dengan kekuatan 5.2 pada scala richter dan telah berlaku tepat pada pukul 9.25 pagi tadi waktu Indonesia Barat.

Apabila melihat kepada peristiwa yang sedang berlaku di Indonesia dan boleh dikatakan hampir kesemua wilayah di Indonesia kecuali wilayah Kalimantan di Pulau Borneo mempunyai risiko paling tinggi untuk dilanda gempa bumi dan semua ini kita boleh buat pernilaian dengan setiap kejadian-kejadian gempa yang pernah berlaku sebelum ini di Indonesia.

Melihat kepada segala kejadian yang telah berlaku seperti ini, persoalan yang pasti menanti suatu jawapan ialah apakah pengajaran yang terbaik dan yang harus harus dipelajari oleh sesetengah masyarakat yang terlibat secara langsung ataupun tidak daripadanya disaat adanya pihak-pihak tertentu disana yang sentiasa berusaha untuk menimbulkan beberapa masalah dengan negara lain terutamanya Malaysia.

Kita di Malaysia juga turut sama berduka dengan apa yang telah berlaku di Indonesia dan dalam pada itu juga kita sangat mengharapkan supaya pihak-pihak yang pernah bertindak ataupun sekarang masih berusaha sedaya upaya untuk mewujudkan konflik antara Indonesia dengan Malaysia agar segera menghentikan perbuatan yang akan merugikan masa depan kedua-dua negara berjiran ini terutamanya Indonesia sendiri.

Tiada ulasan:

Arkib Blog