Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Rabu, Ogos 19, 2009

Dunia Politik Dunia Gusti, Ada Perbezaan Ada Juga persamaan...

Yang memakai serban tu tak payahlah nak diperkenalkan lagi, semua orang pasti tahu dan kenal akan siapa dia. Tok Guru. Dia juga Ulamak. Dia juga Menteri Besar Kelantan Darul Naim dan dia juga Mursyidul Am PAS merangkap DAP juga. Dia juga kononnya memang tahu dimana terletaknya roh-roh orang yang telah mati atau bahasa lembutnya orang yang telah meninggal dunia ditempatkan samada di Syurga ataupun di Neraka.

Maknanya serba-serbi atau segalanya hanya dia sajalah yang paling tahu TETAPI dalam pada itu belum pernah lagi saya terdengar Nik Aziz memberitahu kepada orang lain seandainya suatu hari nanti apabila tiba pula giliran dia pula untuk ke arah yang PASTI itu...dimana pula roh dia akan ditempatkan. Takkan lah hanya kedudukan roh orang lain saja yang dia tahu tetapi dimana roh dia dia sendiri nanti akan ditempat, janganlah nak berahsia pulak. Tak aci lah kalau macam tu.

Sementara gambar sebelah itu yang tengah memegang tempayan yang berisi debu mayat namanya ialah Paul Bearer. Beliau adalah bekas pengurus kepada seorang ahli gusti yang paling terkenal iaitu The Undertacker. Ketika perlawanan gusti berlangsung tentunya yang melibatkan The Undertacker, peranan Paul Bearer bukan hanya sekadar sebagai seorang pengurus saja tetapi lebih berperanan sebagai seorang yang mengawal jasad seorang yang telah mati dengan menggunakan kuasa roh yang tersimpan didalam bekas tempayan yang sering dibawa oleh beliau.

Biasanya ketika perlawanan diadakan, The Undertacker yang digambarkan sebagai satu jasad orang yang telah mati tetapi masih dapat bergerak, melawan serta berfungsi seperti seorang manusia biasa yang masih hidup hanya dengan kemampuan Paul Bearer mengawal tempayan tersebut bagi memastikan roh dan jasad saling memerlukan diantara satu sama lain walaupun telah terpisah.

Didalam situasi dimana sekiranya The Undertacker dilihat hampir tewas ataupun semakin lemah digasak oleh lawannya ketika bertarung, kita akan dapat melihat bagaimana lagak bersahaja Paul Bearer ini menjulang beberapa kali bekas temayan itu sambil bibir beliau tergerak-gerak bagaikan gaya seorang ahli sihir yang sedang membaca jampi serampah ataupun sebuah mentera.

Tiba-tiba kita akan dapat melihat The Undertacker mampu bangkit semula dengan wajah pucat seperti mayat sambil mata beliau terbeliak tajam memerhatikan musuh walaupun telah dibelasah dengan begitu teruk sekali namun memang telah diduga beliau kembali bertindak dan berkira-kira untuk menghapuskan seteru beliau dengan kuasa yang ada didalam bekas tempayan yang sedang dipuja oleh Paul Bearer.

Begitulah serba sedikit catatan saya mengenai dua dunia yang penuh dengan penipuan ini yang mungkin jika dilihat secara sepintas lalu memang kelihatan sangat berbeza namun sekiranya kita perhatikan betul-betul maka kita akan dapat melihat banyak sekali persamaan diantara kedua-dua dunia ini iaitu diantara bidang sukan gusti dan juga bidang politik. Jika didalam sukan gusti kita memang selalu melihat tiada wujud sama sekali erti "kesetiaan sejati atau kekal" dan begitu juga didalam bidang politik kadangkala kawan jadi lawan serta lawan menjadi kawan balik.

Jadi ertinya sukan gusti dan dunia politik walaupun tak sama tetapi serupa. Kutuk mengutuk, hina menghina, cabar mencabar sudah menjadi asam garam dalam sukan gusti ini. Jadi, adakah perkara seperti ini berlaku didalam dunia politik atau adakah juga terdapat pada sesetengah ahli-ahli politik ???
Posted by Picasa

1 ulasan:

YANG GAMBI berkata...

Salam,

Mengapa peguam-peguam DAP rela berkorban membela Anwar ?

Anwar sanggup gadai maruah Melayu dan Islam asal dapat lepas kes lieat dia.

Bagi seoarang Peguam Muslim, yang tahu hukum hakam balasan di akhirat, mereka tidak akan membela Anwar, mereka sebenarnya sudah tahu Anwar kaki sodok bontot.....cuma mereka tak mahu dedahkan....

Arkib Blog