Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Ahad, Disember 18, 2011

Isu bendera PM: Saifuddin Abdullah kuda trojan PKR

Melihat kepada tindak tanduk Timbalan Menteri Pengajian Tinggi YB Datuk Saifuddin Abdullah sejak beliau dipilih oleh Datuk Seri Najib sebagai sebahagian daripada anggota pentadbiran dalam kerajaan Barisan Nasional Pusat, gerak-geri beliau tidak jauh berbeza dengan bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim. Terdapat persamaan antara kedua mereka, lebih condong kepada pihak pembangkang baik ketika mengeluarkan kenyataan mahupun dalam menentukan tindakan.

Semalam adalah kemuncak kepada semua andaian oleh ramai pihak tentang siapa sebenarnya Datuk Saifuddin itu. Bolehlah diibaratkan beliau dalam isu "mahakangkung" menurunkan bendera yang mempamerkan wajah Perdana Menteri ke-6 yang juga Presiden UMNO ke-7 Datuk Seri Najib umpama orang yang 'membaling batu sembunyi tangan' iaitu menggunakan pihak tertentu untuk menjayakan agenda beliau.

Saya bukannya nak menuduh beliau sebagai salah seorang yang bertanggungjawab dalam merancang perbuatan gila seumpama itu namun jauh disudut hati terbit satu persoalan kenapa harus beliau turut berada bersama 'mahakangkung' itu semalam ketika mereka sedang berhimpun di kawasan Bangunan Pusat Dagangan Dunia Putera malah menurut beberapa sumber Timbalan Menteri itu juga telah diminta oleh para peserta demonstrasi untuk sama berucap dan dia sendiri juga mengakui bahawa beliau memang ada berucap namun menurutnya itu bagi menenangkan keadaan yang agak tegang ketika itu.

Dalam ramai-ramai orang yang berhimpun mana mungkin apa yang diucapkan boleh kedengaran dengan jelas melainkan bagi mereka yang berada dekat dengan beliau tetapi bagaimana pula dengan mereka yang lain yang berada agak jauh daripada Datuk Saifuddin, mungkin mereka terdengar Timbalan Menteri itu melaungkan perkataan, !Turunkan bendera Najib!Turunkan bendera Najib!Turunkan bendera Najib,,,walhal kemungkinan besar beliau cuma berkata !hidup Anwar!hidup Anwar!hidup Anwar! bagi meniup semangat ahli Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) serta anggota kumpulan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) yang berhimpun agar terus berarak...

2 ulasan:

usin berkata...

oleh sebab beliau adalah menteri kabinet kerajaan bn, maka adalah wajar kerajaan meminta tunjuk sebab kenapa tindakan tidak boleh diambil. kecuali beliau bukan dlm kerajaan, wajar dipuji kerana berani bertindak bodoh kurang ajar kpd pm.

hilbert berkata...

malang sekali bagi negara kita bila terdapat mahasiswa punya 'kotak pemikiran' yg begitu sempit sekali..kerana tindakan segelintir mereka itu,,,semua mahasiswa yang lainnya mendapat malu,,,

Arkib Blog