Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Selasa, November 08, 2011

Pelajar disembelih: kerajaan Malaysia perlu dapatkan penjelasan segera dari Indonesia !


Saya juga rasa macam ada yang tak kena dalam kes pembunuhan melibatkan seorang pelajar Malaysia di Indonesia yang berlaku awal pagi tadi. Punca dikatakan mangsa cuba menghalang pencuri/maling rakyat Indonesia hendak mencuri motosikal milik mangsa namun dihalang dan akibat tindakan mangsa yang cuba menghalang itulah maka berlakunya kejadian pembunuhan itu.

Siang-siang lagi maling warga Indonesia sanggup buat hal di sana dan tambah pula depan pemilik barang yang hendak dicuri, memang dasar kelakuan malinglah itu. Mereka tak kira asal saja dapat barang yang hendak di maling. Kalau di Malaysia, mereka ini jugalah yang banyak menyumbang terhadap kadar jenayah terutama dalam kes kecurian serta kes jenayah yang lain seperti merompak, pecah rumah dan membunuh.

Namun saya rasa kemungkinan besar ada sebab lain mengapa kejadian itu berlaku. Pertama kita semua sudah sedia maklum bahawa Indonesia bukanlah satu negara yang selamat lagi bagi penduduk Malaysia untuk berkunjung atau untuk melakukan sebarang aktiviti. Tidak seperti Malaysia yang sentiasa aman dan selamat untuk semua warga asing yang berada di negara ini tetapi Indonesia adalah sebuah negara yang semakin berbahaya bagi rakyat Malaysia khususnya.

Malaysia seringkali berdepan dengan kecaman dan kutukan yang bertali-arus daripada rakyat Indonesia dan mereka amat tidak menyenangi akan kemajuan yang dicapai oleh negara ini yang jelas sudah semakin jauh meninggalkan Indonesia di belakang terutama dalam bidang ekonomi dan juga pekerjaan. Mereka amat cemburu dengan semua itu dan jika boleh mereka mahu melihat negara ini terus tunduk kepada segala tekanan yang dikenakan oleh pihak-pihak tertentu di Indonesia.

Manakala bagi mereka yang telah mendapat peluang bekerja di Malaysia, ada keinginan yang tinggi dalam diri mereka untuk menguasai operasi mana-mana syarikat tempat mereka bekerja dan ada yang begitu berani cuba untuk menindas pekerja tempatan sendiri yang bertugas ditempat yang sama. Dan adalah tidak mustahil rasanya sekira apa yang telah menimpa pelajar Malaysia itu merupakan salah satu percubaan awal mereka untuk menganiaya rakyat Malaysia yang berada di negara mereka. Jika ketika di Malaysia mereka berani untuk bertindak melampau, apatah lagi sekiranya sudah berada di negara mereka sendiri, Indonesia. Mereka bole buat apa saja !

Harap kerajaan Malaysia segera mendapatkan maklumat kejadian tersebut daripada pihak kerajaan Indonesia...

Tiada ulasan:

Arkib Blog