Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Jumaat, November 11, 2011

Haji Anwar Merdeka: mula kata x sokong, namun akhirnya macam menyokong !

Kalau kita perhatikan betul-betul pada kenyataan yang dibuat oleh Tuan Haji Anwar berkenaan dengan isu penganjuran Program Seksusliti Merdeka yang sedang hangat membara ketika ini, nampak mulanya macam memangpun dia menentang program berkenaan sebab alasan agama Islam termasuk agama lain yang "jelas" dalam isu itu katanya.

Apa yang "jelas" seperti yang dimaksudkan oleh Ketua Pembangkang itu, kita tak tahu sebab cuma dia sahaja yang mengerti. Kalau dia kata "jelas mengharam" barulah kita boleh faham tapi apesal dia kasi gelap satu ayat tu yang buat kita jadi bingung.

Kemudian lagi dia kata mereka-mereka yang membantah program itu dari diadakan sebagai menghukum pihak penganjur, saya fikir belum sampai ke tahap menghukum lagi pasal semuanya terletak pada budi bicara pihak berkuasa terutamanya pihak polis samada akan membenarkan atau sebaliknya penganjuran acara tersebut setelah menerima banyak bantahan daripada kumpulan masyarakat di negara ini.

Haji Anwar perlu ingat juga, rakyat atau masyarakat biasa di negara ini juga ada hak yang perlu mereka suarakan berkenaan satu-satu perkara tak semestinya hanya kumpulan dia sahaja yang seharusnya diberi hak dan kebebasan sebagaimana yang diperjuangkan sebab masyarakat umum di Malaysia juga berhak sebenarnya untuk mendapat kebebasan serupa termasuk menyuarakan bantahan terhadap apa-apa perkara yang mereka rasa tidak patut diadakan.

Asalnya Haji Anwar kata tak sokong perhimpunan Seksualiti Merdeka yang dalam perancangan untuk dirasmikan ole Ambiga, tetapi kenapa pula dalam masa yang sama dia marah terhadap kumpulan yang turut sama membantah program tersebut dari diadakan sedangkan dia kata tidak menyokong, jadi apa masalahnya ?

Tiada ulasan:

Arkib Blog