Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Isnin, Oktober 18, 2010

Mengapa Namewee diberi kuasa immuniti disisi undang-undang ?

Sangat menghairankan ! ...bagaimana Namewee, rakyat Johor rakyat Malaysia yang sudah beberapa kali menimbulkan pelbagai kontroversi yang boleh malah sudah mencetuskan ketidakstabilan didalam hubungan antara sesama kaum di negara ini masih lagi belum dikenakan sebarang tindakan yang sewajarnya oleh mereka-mereka berwajib serta yang telah diberi tugas demi untuk menjaminkan keadaan yang harmoni didalam negara ini agar berkekalan.

Tetapi kenapa didalam masa yang sama tindakan begitu pantas boleh juga diambil terhadap beberapa individu yang sepanjang pengetahuan saya yang dikatakan telah melakukan kesilapan yang hampir serupa iaitu melanggar peraturan-peraturan yang harus dipatuhi yang telah digariskan sebagai sebahagian undang-undang penyiaran dan selain itu mereka semua bukanlah dari latarbelakang kaum yang sama dengan Namewee yang berbangsa Tiong Hua.

Sebagaimana tindakan yang pernah pihak berkuasa kenakan terhadap beberapa orang penulis blog dari kaum Bumiputera seperti blogger Jeffry 'Dimensi' Damien, blogger Aduka Taruna, blogger Rocky's Bru @ Datuk Ahiruddin Atan disebabkan masalah-masalah yang tertentu maka tindakan yang lebih berat juga lebih tegas patut diambil terhadap Namewee ini kerana kesalahan yang pernah dan telah lakukan oleh beliau adalah sangat serius jika dibandingkan dengan tuduhan yang disabitkan ke atas rakan-rakan blogger.

Kita rakyat biasa tentu tertanya-tanya kenapa??? ..dan pihak kerajaan sudah pasti ada jawapannya. Menurut Menteri Di Jabatan Perdana Menteri YB Datuk Seri Nazri Tan Sri Aziz hari ini ketika di dalam Dewan Rakyat yang sebelumnya menjawab soalan oleh Anggota Parlimen Ipoh Timur YB Lim Kit Siang mengenai kelewatan tindakan diambil oleh pihak kerajaan terhadap dua guru masing-masing seorang dari Kedah dan seorang lagi dari Johor yang kononnya didakwa telah mengeluarkan kenyataan yang disifat oleh Pakatan Pembangkang sebagai berbau perkauman, lalu DS Nazri bingkas menjawab bahawa tindakan terhadap keduanya akan segera diambil.

Dan kemudian ketika menjawab soalan yang diajukan oleh Ahli Parlimen Kinabatangan YB Datuk Bung Mokhtar Radin berhubung dengan siasatan serta tindakan yang perlu diambil terhadap Namewee yang lebih teruk lagi rasisnya siap dengan video klip dia lagi, maka DS Nazri memberitahu dewan bahawa tindakan tidak dapat diambil ke atas Namewee kerana beliau iaitu Namewee bukanlah seorang pegawai kerajaan dan atas sebab itulah maka tindakan sangat sukar, sangat payah dan betul-betul sangat rumit untuk diambil terhadap Namewee. Itu kata DS Nazri yang anti PERKASA, anti-Datuk Paduka Ibrahim Ali dan anti-Tun Dr Mahathir Mohamad.

Maknanya ialah kedua-dua guru itu boleh diambil oleh kerana kedua mereka adalah kakitangan kerajaan dan bagi menangani kes Namewee, beliau akan dilayan dengan cara yang paling istimewa, paling khusus, dihidang dengan makanan yang sedap-sedap, dihidang dengan berbagai jenis minuman yang lazat-lazat siap dengan pelayan-pelayan yang bertaraf lima bintang sebab dia bukan kakitangan kerajaan dan dia adalah rakyat Malaysia yang paling kurang ajar, biadap, pernah menterbalik Jalur Gemilang di laman blog beliau, pernah menghina lagu kebangsaan Negaraku dan yang terbaru telah menghasilkan sebuah video klip yang jelas berunsur perkauman dan menghasut.

Bagi saya alasan yang telah diberikan oleh DS Nazri mengenai sebab mengapa tindakan terhadap Namewee seperti berat sangat untuk diambil dan seolah-olah tiada tindakan langsung selain tindakan polis memanggil beliau datang ke Balai Polis untuk diambil cuma keterangan tanpa komputer riba dia ditahan saya berpendapat adalah tidak masuk akal sama sekali. Sebabnya ialah sebagai seorang rakyat negara ini, yang lahir, membesar, belajar, bekerja dan akan bersemadi di dalam negara ini jadi sudah tentulah kemerdekaan, kedaulatan, kesejahteraan, keamanan, kestabilan, keharmonian, keselamatan dan tugas mengekalkan perpaduan kaum di negara ini telah menjadi tanggungjawab kita semua tanpa mengira dianya seorang pemimpin politik, pegawai kerajaan ke, kakitangan swasta ke, kontraktor ke, buruh biasa ke, nelayan ke atau petani kerana status atau taraf kita sebagai rakyat negara ini adalah sama saja dan kita punya hak yang sama ke atas maju mundurnya negara ini.

Dan saya sebagai rakyat yang sangat cintakan keamanan untuk Malaysia, sangat diharap agar tindakan jelas dan tegas dapat diambil terhadap Namewee, supaya jangan sampai dia mengulangi kebiadapan untuk beberapa kali lagi baru kerajaan mahu bertindak...cegah sebelum parah !

6 ulasan:

hisham berkata...

tindakan keatas namewee tidak diambil bukan kerana dia tidak menjadi kakitangan kerajaan.
yang sebenarnya adalah kerana namewee bangsa cina.
kuasa ekonomi dalam tangan mereka dan sekarang orang melayu sendiri sedang berusaha dan bersekongkol untuk menyerahkan kuasa memerita negara kepada kaum ini.
kalau ekonomi mereka pegang,mereka bolih beli apa dan siapa saja asal kaum mereka terbela.
ini pun susah sangat ke nak faham.
orang melayu ni..kalah kepada dua benda..
iaitu "duit dan burit."
ini kata2 yang aku dengar dari dulu2 lagi ditujukan kepada orang2 melayu yang ada kuasa,pangkat dan pengaruh.

Mohd berkata...

Di PRU13 nanti,
1. Kaum Cina tidak akan mengundi MCA dan Gerakan sebaliknya akan mengundi DAP.
2. Kaum Melayu tidak akan mengundi UMNO kerana melihat UMNO tidak serious menjaga kepentingan Melayu.
3. BN akan tewas besara-besaran!
Melayu mudah lupa ............
Melayu mudah lupa ............

anak melayu berkata...

aku malas dah undi bn. kalau PERKASA jadi parti politik aku nak undi perkasa pulak.. biar la undi pecah ke, pembangkang menang ke, janji hati puas aku dah meluat dengan sikap berlembut dan berat sebelah kerajaan dan menteri2 kita.

tungkaran hati.blogspot berkata...

Alahai..!!! mana anak emak Hishamudin dan Nazri ni....mana kau nak...!
jagalah Ibu-pertiwi...

MELANAU BLOGGER™ berkata...

salam jipo,
saya pun heran, bukan sekadar tidak ada tindakan dikenakan. malah menteri amaran pun tak berkokok seperti biasa...

kalau ditangkap takut dikatakan rasis dan boleh kalah pilihanraya nanti..

hilbert berkata...

yah...betul tu Hisham, saja jer Nazri tu nak bagi alasan yg terlalu rapuh..tidak boleh diterima langsung.

Mohd, slm...ye..agak2nye le tu...

Anak Melayu, slm...nak boikot boleh tp jgn pulak pangkah PR yea..

THBlogspot, slm... entahlah bro..kat mana dua org tu...belakang almari tu ;-)

yeah Jipo...betul2 pelik dan menghairankan...macam kata orang..seakan ada 'pilih kasih'..

Arkib Blog