Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Jumaat, Mac 05, 2010

Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran...

Dua hari sebelum tarikh 16hb September 2008, Pakatan Pembangkang telah menghantar 5 wakilnya untuk mengejar lebih 30 Ahli Parlimen dari Barisan Nasional yang sedang melakukan lawatan sambil kerja ke Taiwan, tujuannya adalah untuk memujuk kesemua wakil rakyat BN agar melompat ke dalam parti Pakatan Pembangkang.

Dan sekiranya usaha mereka berhasil, bermakna hasrat mereka iaini Pakatan Pembangkang untuk membentuk kerajaan baru bagi menggantikan kerajaan yang sedia ada akan tercapai. Tetapi malangnya, apabila wakil Pakatan Pembangkang yang diketuai oleh YB Saifuddin Nasution yang turut disertai oleh YB Tian Bite Chua, YB Elinaked Wong dan dua individu lagi telah gagal untuk mengesan akan kedudukan ahli parlimen BN ketika sudah berada di Taiwan.

Tambah malang lagi apabila wakil rombongan terdesak Pakatan Pembangkang tersadai untuk beberapa hari di lapangan terbang antarabangsa Taipei akibat kesan dari serangan taufan catrina yang ganas sehingga memaksa semua penerbangan keluar masuk Taipei telah dibatalkan manakala kesemua wakil rakyat daripada Barisan Nasional telah sempat terlebih dahulu berjaya berlepas ke suatu lokasi yang tidak diberitahu.

Itu cerita dulu, cerita dua tahun yang lalu. Cerita yang mengisahkan bagaimana Pakatan Pembangkang telah gagal untuk 'menjadikenyataankan' impian mereka untuk menawan Putrajaya daripada penguasaan UMNO/BN apabila terpaksa berputih mata untuk pusingan yang kedua. Mereka gagal mengejar dan 16 September hanya tinggal angan-angan kosong.

Kini, satu persatu apa yang sedang mereka kendong juga turut semakin jatuh berciciran, dari mereka yang hanya ada kedudukan dalam parti kepada yang mempunyai kedudukan sebagai seorang wakil rakyat telah meninggalkan Pakatan Pembangkang untuk berdiri sebagai wakil rakyat yang bebas. Bermula dari Dr. Chandra Muzzafar kepada Mohd Ezam Mohd Nor, Datuk Nallakarupan, Datuk Marina Yusof dan lain-lain lagi terus membawa kepada perletakan jawatan masing-masing dalam PKR oleh YB Gabriel Adit, YB Badrul Hisham Abdullah, YB Datuk Seri Zahrain Hashim, YB Tan Tee Beng, bekas TKM 1 Pulau Pinang sdr Fairuz Khairuddin dan yang terbaru YB Mohsin Fadli Samsuri...

...dan perkembangan inilah juga yang menyebabkan MB Kelantan YAB Datuk Nik Aziz Nik Mat terpaksa membuatkan beliau terpaksa keluar masuk kedalam Hospital kerana tidak dapat menyesuaikan pendirian yang sering berubah-ubah beliau itu dengan 'kejutan politik' yang semakin tidak menyebelahi pihak Pakatan Pembangkang sekarang ini.

Dulu sejurus selepas YB Badrul Hisham mengumumkan keluar daripada PKR, Datuk Nik Aziz terpaksa bermalam di wad hospital kerana kesan daripada kejutan yang tidak terduga itu dan sekarang setelah tiga orang wakil dari Pakatan Pembangkang keluar dari PKR dan berkhidmat sebagai wakil rakyat bebas telah menyebabkan Datuk Nik Aziz sekali lagi terpaksa bertapa didalam wad Hospital. Fuhhhhh...!!! celako!, celako!, celako!...

2 ulasan:

hanizam berkata...

doa bala dia dah kena balik...pasni, lebih ramai yang akan turut serta...

hilbert berkata...

Ya Hanizam,
harap-harap begitulah...

Arkib Blog