Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Jumaat, September 14, 2012

Rakyat Sarawak tidak boleh lagi terima ini sebagai satu gurauan !!!

 Sudah berminggu-minggu malahan telah berbulan-bulan lamanya kegiatan memburuk-buruk, menghina, mengaib serta mencaci orang Sarawak dilakukan oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab, pengecut dan bacul di dalam laman facebook aktif bebas sebebasnya tanpa sebarang tindakan sewajarnya diambil oleh pihak yang berwajib untuk menghalang perbuatan yang boleh meruntuhkan kesatuan negeri-negeri yang bernaung di dalam Persekutuan Malaysia.
 Beberapa pemimpin kerajaan Barisan Nasional di Sarawak hanya bercakap, bercakap, bercaaaaaaaaakaaaap saja pasal isu ini tanpa mahu berbuat sesuatu. Setiap kali diajukan soalan berkaitan oleh warawan tentang isu ini mereka hanya menjawab "oh, kita serahkan kepada pihak Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) untuk menjalankan siasatan, bla, bla, bla, bla, bla.."

Pemimpin BN Sarawak ini macam tidak maklum pula bahawa siasatan hanya boleh dilakukan sekiranya ada laporan yang di buat tetapi bagaimana mereka semacam tidak tahu tentang prosedur siasatan. Kena buat laporan polis dulu macam pemimpin di Sabah buat laporan polis terhadap blog Suara Keadilan semalam yang menghina tarian sumazau suku kaum Kadazan, lalu polis akan buka kertas siasatan dan bukannya hanya bercakap, "oh kita kesal, kita marah sangat dengan orang yang hina, kutuk rakyat Sarawak dalam laman facebook."
 Pemimpin BN Pusat juga lebih kurang sama, kalau pemimpin BN di Sarawak cuma pasrah dan menyerah kepada SKMM mengenai penghinaan terhadap penduduk Sarawak ini, pemimpin BN Pusat pula hanya berpeluk tubuh, membisu seribu bahasa...tiada sebarang ulasan...no komen! Nak tunggu sampai jadi macamana lagi baru mereka ini mahu bertindak. Kita tidak mahu akan berlaku keadaan yang tidak terkawal sekiranya perbuatan mengutuk, mencaci atau mencerca kami rakyat Sarawak dalam media sosial dibiarkan berlanjutan tanpa tindakan tegas menghentikan perbuatan tidak bertamadun seumpama itu.
Rakyat Sarawak bukan saja telah dihina sebegitu buruk sekali sebagai satu masyarakat yang terkeji dalam Malaysia tetapi ditambahkan lagi dengan tanggapan sesetengah orang luar bahawa kami penduduk Bumi Kenyalang hanya tahu mengukur kemajuan negeri Sarawak dengan kewujudan restoran McDonald di beberapa buah bandar di negeri ini.

Kami sangat tersinggung, sangat terhiris hati apabila kami telah dinilai dengan sebegitu hina sekali oleh orang luar. Kami di sini lebih bersyukur dengan apa yang kami ada. Kami juga tidak berhak untuk menentu pergerakan mana-mana warga Bumi Kenyalang yang bekerja di luar Sarawak tetapi kami juga sebagaimana warga negeri-negeri lain yang ada di Malaysia, kami tidak rela dan sama sekali tidak akan membiarkan barang siapa yang mahu menjadikan Sarawak serta penduduknya sebagai bahan gurauan dan ejekan walau dalam apapun jua media!

4 ulasan:

Prince Righty 1 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Prince Righty 1 berkata...

-kita kelakar sarawak jak lah-
Kadang-kadang orang nok nganok tok sik pernah pun datang ke tanah air kita ya. Aku pernah terserempak beberapa orang semenanjung yang x puas hati pasal kita kontrol keluar-masuk ke negeri kita (perkara 20). Kita sik perlu mok melatah tapi serius, kamek pun x tahan nanggar hal tok, inggar na rasanya... Bila sidak nganok kita, ok jak, mun kita polah benda sama dipadah rasis sedangkan sidak ya rasis... Apa-apapun, serius, sidak dua ya sik tauk dan sik sedar apa-apa pun pasal sarawak. Belajar tinggi2 pun tapi akal engkah di lutut. Cuma memang tabik dengan wakil UMNO ya tadik, memang kuat tepis hujah sidak duak ya. Sabar jak... What goes around comes around... :D (sori pasal salah taip nok first ya... jgn marah aaa...)

TABUAN MELAYU THE LAGEND berkata...

UMNO MASUK SARAWAK? PAHAM BISA..

JoN berkata...

anasir2 luar mmg makin melampau skrg ni, DAP dh mainkan peranan batu api n melaga-lagakan semua org.. wipe out all DAP member's in malaysia, that's are the best solution to settle all this mess...

Arkib Blog