Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Jumaat, Januari 20, 2012

Rayuanthon: Karpal mendahului Anwar melepasi garisan penamat!

Di Mahkamah Rayuan hari ini rupa-rupanya ada satu lagi perkara yang amat penting telah berlaku selain daripada Peguam Negara yang memfailkan rayuan terhadap keputusan membebaskan Anwar Ibrahim oleh Hakim Datuk Mohd. Zabidin Md Diah dalam kes liwat II pada 9 January awal tahun ini.

PUTRAJAYA 20 Jan - Mahkamah Rayuan hari ini memerintahkan peguam terkemuka, Karpal Singh membela diri terhadap tuduhan dibawah Akta Hasutan 1948 kerana mengeluarkan perkataan berunsur hasutan terhadap Sultan Perak.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Ahmad Maarof yang bersidang bersama Hakim Datuk Clement Allan Skinner dan Hakim Datuk Seri Mohamed Apandi Ali sebulat suara memutuskan demikian selepas membenarkan rayuan pendakwaraya. Seterusnya di Utusan Online

Karpal dituduh mengeluarkan perkataan berunsur menghasut terhadap Sultan Perak di firma guamannya, Tetuan Karpal Singh & Co di Jalan Pudu Lama di ibu negara di antara 12 hingga 12:30 tengah hari pada 6 February 2009. Namun pada 11 Jun 2010 Mahkamah Tinggi telah melepas dan membebaskan Karpal Singh tuduhan tersebut. Isu berbangkit ketika pertikaian mengenai perlembagaan negeri Perak selepas tumbangnya kerajaan Pakatan Haram di negeri itu awal tahun 2009.


Nampaknya Karpal Singh terlebih dulu telah merintis jalan di Mahkamah Rayuan yang kemudiannya akan turut disusuli oleh Anwar Ibrahim. Karpal Singh telah diarahkan oleh Mahkamah untuk membela diri dan kiranya Anwar Ibrahim juga dikehendaki berbuat demikian oleh pihak Mahkamah Rayuan jadi bermakna harapan Karpal Singh untuk menjadi peguambela kepada Anwar sudah tiada lagi kerana telah tertutup rapat.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

LEPAS NI KARPAL HADIR KE MAHKAMAH BARING ATAS STRETCHER PLAK LA BROO. MCM HOSNI MUBARAK KEHKEHKEHKEH

Arkib Blog