Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Ahad, Oktober 16, 2011

Maaf, orang Hindu tidak boleh tuntut cuti Deepavali di Bumi Kenyalang !!!

Kerajaan negeri Sarawak tidak perlu lagi untuk melayan sebarang tuntutan dikemukan oleh pihak Kuil yang terdapat di negeri ini di mana mereka mahu perayaan Deepavali diisytiharkan sebagai cuti umum di Sarawak sempena dengan sambutannya pada 26 Oktober ini.

Jumlah orang Hindu yang sejarah kewujudan mereka di Sarawak adalah sama dengan kaum Cina yang berstatus sebagai pendatang di negeri ini hanya cuma sekitar ribuan orang sahaja tetapi dah mula bertegas nak menuntut itu dan ini daripada kerajaan negeri.

Kalau kerajaan Sarawak meluluskan juga permohonan serupa itu, jadi bagaimana pula dengan kaum asal iaitu Bumiputera di Sarawak seperti kaum Bidayuh, Melanau, Kedayan, Bisaya, Kelabit, Kayan, Kenyah ? Mereka ini juga ada perayaan yang diwarisi oleh kaum masing-masing dan tentu sekali mereka juga mempunyai hak yang perlu diutamakan.

Jika orang Hindu diberikan hak itu, pasti kaum Bumiputera seperti yang tersebut di atas akan menuntut hak yang sama untuk kaum masing-masing dan jika semua tuntutan dituruti maka akan berlakulah banyak hari cuti umum di negeri Sarawak.

Untuk muncul sebagai sebuah negeri maju, Sarawak harus perlu bergerak lebih pantas dari negeri lain di Malaysia tanpa perlu banyak berehat dan jika terlalu banyak cuti diberikan maka sudah tentulah banyak kegiatan yang akan tergendala yang akhirnya hanya akan merencat pertumbuhan ekonomi negeri.

Oleh itu kepada kaum Hindu yang ada di Bumi Kenyalang ini, jika mahu menjadi warga Sarawak yang bertanggungjawab maka mereka mestilah sama-sama turut serta dalam mengembangkan hasil pendapatan negeri tanpa perlu untuk menuntut perkara-perkara yang jelas sekali tidak munasabah dan apa yang perlu dilakukan pada hari perayaan Deepavali itu kelak ialah mereka boleh ambil cuti sendiri dan tidak payahlah nak memaksa semua sektor di negeri Sarawak ini untuk memberhentikan operasi pada hari berkenaan.

1 ulasan:

fulisiakantora berkata...

Assalamualaikum, salah tu...puak2ke hindu ni boleh tuntut dia punya cuti dipawali la. Tapi kena usaha sikit, kumpul duit sewa tongkang, pehtu kayuh la sampai tanah besar hindu kat gandhiland. Dengar citer kat sana hindu2 ni cuti sampai sebulan. Jejak je kaki kat tanah 'HARAM' tu, hindu2 ni koyakkan le kau punya paspot, otomatik boleh jadi terus rakyat ghandiland. Hah!! cutila kau sampai sebulan. Baru boleh raya, selamat hari dipawali

Arkib Blog