Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Isnin, September 12, 2011

Mat Syabu dalam ~~~sejarah~~~

16 September 1921, seorang bayi lelaki yang sihat dan cukup dengan sifatnya telah dilahirkan di kawasan pendalaman di Wilayah Hanoi Vietnam. Bayi berkenaan diberi nama Moh Ham Madh Sha Bhu atau lebih glamer dengan panggilan Mat Syabu saja.

Sejak dari lahir lagi sehinggalah dia membesar dan menjangkau ke usia 6 tahun, Mat Syabu memang telah terdedah dan biasa dengan suasana kehidupan didalam hutan yang kebanyakkannya dihuni oleh bermacam-macam jenis haiwan liar seperti harimau, singa, beruang, landak, beruk, monyet, kera, ungka dan sebagainya.

Walaupun komuniti hutan dikuasai oleh haiwan-haiwan liar dan ganas namun hidupan liar disitu tidak pernah mengganggu atau mengusik Mat Syabu malahan Mat Syabu sendiri ketika usianya yang begitu mentah lebih senang memilih haiwan dari spesis beruk dan orang utan sebagai temannya semasa berada didalam hutan.

16 September 1927, sepertimana budak lain yang telah mencapai umur yang cukup untuk mendapat pendidikan formal di sekolah, Mat Syabu juga tidak terkecuali. Beliau dimasukkan ke sebuah sekolah rendah berasrama penuh berdekatan dengan kediamannya yang mana semua pelajar dibiayai oleh kerajaan komunis yang memerintah Vietnam ketika itu.

Di asrama sekolah berkenaan Mat Syabu ditempat satu bilik dengan seorang pelajar yang agak tua sedikit usianya daripada Mat Syabu bernama Chin Peng. Hanya mereka berdua yang tinggal dalam satu bilik yang juga mempunyai satu katil yang bertingkat iaitu tingkat satu disebelah bawah manakala tingkat kedua disebelah atas. Chin Peng tingkat atas dan Mat Syabu di tingkat bawah.

Bilik bersebelahan dengan bilik mereka pula dihuni oleh beberapa pelajar lain yang juga hanya menempatkan dua orang untuk setiap bilik dengan kemudahan yang sama. Di sebelah mereka tinggal Mat Indera, Abdullah CD, Adolf Hitler, Pol Pot, Ariel Sharon, George Bush, Radovan Karadzick, Slavodan Milosevick dan ramai lagi. Dalam ramai-ramai pelajar, Mat Syabu rasa sangat selesa dengan Chin Peng dan rasa amat bertuah kerana ditempatkan satu bilik dengan Chin Peng.

Di sekolah, subjek-subjek yang diajar kepada semua murid baik dari darjah satu hinggalah ke darjah enam tidak banyak bezanya iaitu hanya mengenai senjata api, bom, jerangkap samar, periuk api, pisau dan segala senjata berbahaya dan semua murid diajar bagaimana cara mengendalikan senjata-senjata berkenaan disamping dikehendaki sentiasa taat kepada ketua serta wajib menyemai ideologi komunis dalam diri sepanjang masa selain diajar agar tidak percaya akan kewujudan Tuhan.

16 September 1933, setelah 6 tahun mendapat pendidikan di peringkat sekolah rendah, maka episod barupun bermulalah dalam kehidupan Mat Syabu sebagai seorang pelajar apabila beliau berpindah belajar dari sekolah rendah ke sekolah menengah iaitu setelah beliau berjaya menamatkan pendidikan asas selama enam tahun pada peringkat rendah.

Mata pelajaran yang diajar pada peringkat menengah dipertingkatkan lagi dan semua pelajar baru yang telah ada pengetahuan asas mengenai senjata api serta serta fungsi-fungsinya diajar pula dengan latihan asas serta kemahiran menggunakan segala senjata dan lebih jauh mereka semua termasuklah Mat Syabu diajar cara bagaimana untuk bertempur, menyerang hendap pihak lawan, mengesan kedudukan musuh, mengatur strategi serangan.

16 September 1939, Mat Syabu dan Chin Peng sama-sama telah menamatkan pendidikan mereka hanya di peringkat menengah dan keduanya tidak berniat untuk meneruskan pengajian walaupun dimana-mana universiti kerana minat untuk belajar sudah mati dan sebaliknya minat untuk berjuang dari dalam hutan demi untuk merampas kuasa memerintah negara telah menguasai pemikiran kedua-duanya tambahan pula keputusan ujian peringkat menengah yang diperolehi oleh Mat Syabu cuma cukup makan saja. Namun apa yang pasti ialah Mat Syabu dan Chin Peng ternyata berkongsi minat yang sama. Mereka berdua akhirnya mengambil keputusan untuk berhijrah ke Tanah Melayu.

Semasa di dalam hutan Johor, selatan Tanah Melayu, Mat Syabu dan Chin Peng dapat ramai kawan-kawan dari kalangan penghuni hutan seperti gajah, beruang, rusa, kijang, orang utan, bigfoot, beruk, pelanduk, landak dan sebagainya. Mat Syabu sebagaimana masa zaman kanak-kanak, beliau lebih akrab dan selesa didampingi oleh orang utan atau beruk. Agaknya suara orang utan yang sering berbunyi AaAaAaaUUUuuuu....UUUooohuuuhuuuhuhuuuuuuu!!!... itulah yang menjadi ikutan Mat Syabu hingga sekarang.

16 September 1949, iaitu lebih kurang setahun sebelum peristiwa Balai Polis Bukit Kepong Johor diserang oleh pengganas komunis, Mat Syabu, Mat Indera, Chin Peng serta yang lainnya telahpun berada di dalam hutan belantara hampir lebih 10 tahun iaitu satu jangkamasa yang agak lama. Dalam tempoh berkenaan banyaklah strategi yang dipasang oleh Mat Syabu, Mat Indera dan Chin Peng dengan tujuan untuk memperdaya, memerangkap dan seterusnya untuk menewas pasukan keselamatan dan polis.

Tetapi entah bagaimana, belumpun sempat lagi rancangan Mat Syabu bersama Mat Indera, Chin Peng dan lain-lainnya diteruskan, Mat Syabu awal-awal subuh lagi sudah menghilangkan diri tanpa disedari oleh rakan-rakannya yang lain. Chin Peng yang gusar dengan perkembangan itu telah mengarahkan Mat Indera serta serta beberapa orang anggota komunis untuk keluar mencari dimana tempat Mat Syabu berada. Mereka sama sekali tidak mensyaki Mat Syabu mahu membelot kerana mereka cukup yakin bahawa Mat Syabu telah tersesat semasa merayau-rayau didalam hutan namun usaha mencari Mat Syabu tetap diteruskan.

16 September 1993, hari telah berganti hari, minggu berganti minggu, bulan datang silih berganti dan tahun terus datang dan pergi namun tanpa mereka sedari sudah lebih 44 tahun usaha mencari Mat Syabu yang mereka lakukan akhirnya membuahkan hasil. Secara kebetulan, macamana Mat Indera dan rakan-rakan komunisnya yang diarahkan oleh Chin Peng keluar untuk menjejaki kedudukan Mat Syabu telah sampai ke dalam kawasan Kota Bharu di negeri Kelantan. Sesudah mengetahui yang mereka telah berada jauh di Kelantan, barulah Mat Indera sedar betapa perjalanan mereka sudah memakan masa yang bukan sekejap malah bertahun-tahun lamanya.

Dipendekkan cerita, kerana terlalu penat akibat menempuh perjalanan yang begitu panjang dan lama maka Mat Indera membuat keputusan untuk berehat beberapa hari dulu di Kelantan sebelum meneruskan perjalanan mencari Mat Syabu dan oleh itu Mat Indera membuat keputusan untuk menyewa dua buah bilik hotel yang ada di Kota Bharu pada waktu itu dimana beliau memerlukan dua bilik kerana jika hanya satu bilik yang disewa pasti tidak akan mampu untuk menampung mereka yang seramai 10 orang.

Untuk tujuan itu Mat Indera dengan mata yang meliar mencari kalau-kalau ada rumah tumpangan atau hotel yang terdapat disekitar Kota Bharu dan secara tiba-tiba ekor mata Mat Indera terhenti ketika terlihat sebuah bangunan yang tertera dengan tulisan "Perdana Hotel" lalu hati Mat Indera segera berbisik...,"wahhh!!..bolehlah malam ni aku rehat dengan tenang sepuas-puasnya." Tanpa melengahkan masa, Mat Indera terus melangkah menuju ke arah bangunan hotel berkenaan, masuk dan terus menuju ke lobi hotel lalu bertanya kepada kerani disitu ada bilik kosong ke tidak.

Kerani yang bertugas di lobi hotel berkenaan memberitahu kepada Mat Indera, "ada bilik kosong tuan, ada dua iaitu bilik nombor 120 dan bilik nombor 122." Mat Indera yang kelihatan tak berpuashati kerana beliau mahu menyewa dua bilik yang bersebelahan tanpa dipisahkan oleh bilik lain terus bertanya kepada kerani berkenaan kenapa tidak dibagi saja bilik yang bernombor 121 agar tidak berjauhan dari rakan-rakan komunisnya. Namun kerani tu memberitahu bahawa bilik sudah disewa secara kontrak oleh seorang lelaki yang berbadan gemuk dan seorang wanita sejak 44 tahun yang lalu. Olps!!?? hehehe..lamanye...

Sedang Mat Indera asyik berbincang dengan kerani kaunter dilobi hotel tetiba daun bilik hotel yang bernimbor 121 dibuka dari dalam dan muncullah seorang lelaki yang berbadan gemuk sambil berpimpin tangan dengan seorang wanita lalu berjalan keluar menuju ke arah lobi untuk menyerahkan anak kunci bilik kepada kerani kaunter. Mat Indera yang masih dalam keadaan yang sangat terkejut dan terperanjat terus ternganga besar mulutnya tanpa mata terkedip-kedip seakan tidak percaya bahawa orang yang mereka cari selama 44 tahun secara tiba-tiba boleh muncul didepan mata. Bagai mimpi kata hati Mat Indera.

Mat Indera yang gagal menahan kegembiraannya terus berteriak ke arah lelaki gemuk itu "Mat Syabuuuuuu!!!!!....," lalu beliau mendekati lelaki gemuk itu sambil memeluknya. Lelaki gemuk itu yang turut terkejut sambil terpinga-pinga kerana tidak menduga sama sekali bahawa markas yang beliau sembunyikan selama ini dari pengetahuan sesiapa terbongkar juga akhirnya. Dengan nada suara yang terketar-ketar lelaki gemuk itu iaitu Mat Syabu merayu kepada Mat Indera agar jangan membocorkan rahsia beliau bersama dengan wanita itu kepada sesiapapun jua.

Mat Indera berjanji kepada Mat Syabu bahawa beliau tidak akan sesekali berbuat sedemikian dan Mat Indera juga berjanji akan menyimpan rahsia itu sebaik mungkin hingga ke akhir hayatnya TETAPI hanya dengan satu syarat iaitu jika Mat Syabu sanggup berbuat sesuatu dan turut berjanji yang dikemudian hari nanti beliau mesti mengiktiraf perjuangan komunis sebagai perjuangan untuk mendapatkan kemerdekaan tanah air dan Mat Syabu harus menjulang mereka sebagai pejuang bangsa juga negara dan bukannya petualang bangsa atau pengkhianat negara.

Menjelang 16 September 2011, tarikh dimana merupakan ulang tahun ke-3 Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri Malaysia yang entah yang ke berapa, iaitu 18 tahun selepas peristiwa pertemuan semula antara Mat Syabu dengan Mat Indera di lobi Hotel Perdana Kota Bharu Kelantan...maka Mat Syabu dengan sedaya upaya sedang berusaha untuk melunaskan segala janji-janji yang telah beliau berikan kepada Mat Indera dengan mengisytiharkan bahawa Mat Indera dan komunis adalah wira serta hero negara. Mat Syabu sanggup berdepan dengan kecaman serta cemuhan seluruh masyarakat Malaysia semata-mata kerana janji beliau kepada Mat Indera dan juga demi janji Mat Indera kepada beliau yang akan menyimpan rahsia "bilik 121" sebaik-baiknya.

3 ulasan:

Afzainizam berkata...

saya di lahirkan baru setahun jagung selepas merdeka... bila menanyakan soalan kepada datuk saya tentang siapa komunis ?

Hanya wajah sunggul mengenangkan masa lalunya...

Dari wajah itu kita mengerti ada peristiwa yang tak dapat dilupakanya...


------Salam Aidilfitri-------
semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
buat pembaca blog kami
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
Jom Terjah entry terbaru ??
tribunal tuntutan pengguna berkaitan kereta

hilbert berkata...

Iya saudara Afzainizam,

hanya mereka yang pernah mengalami pahit getir secara langsung ketika hidup dizaman kezaliman komunis yang tahu betapa siksanya kehidupan pada masa itu, dan mereka akan rasa lebih tersiksa apabila ada pihak pada saat ini cuba untuk menjulang pengganas komunis sebagai pejuang negara...

Unknown berkata...

yg tu muka mat sabu ka......kelakar

Arkib Blog