Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Selasa, September 13, 2011

Budak Kemboja yang menyusui susu dari seekor lembu betina...


Seorang budak Kemboja yang hidup bersama dengan neneknya setelah dia ditinggalkan oleh kedua ibubapanya terpaksa mendapatkan zat protein dengan meminum susu langsung dari badan seekor lembu betina berdekatan dengan rumah neneknya.

Tha Sophat yang baru berusia 20 bulan setiap hari akan bergantung penuh kepada lembu berkenaan untuk memberikannya bekalan susu yang segar dengan terus menyusui tanpa perlu melalui proses penapisan terlebih dahulu.

Berasal dari desa Koak Roka dalam Daerah Reap di Kemboja, Tha Sophat setiap hari akan terus melakukan tabiatnya yang agak pelik itu demi kelangsungan zat yang diperlukan untuk membina tumbesar sebagaimana yang diperlukan oleh kanak-kanak lain yang seusia dengan dirinya.

Namun apa yang pasti akan menjadi persoalan kepada semua ialah, bagaimanakah kiranya nanti iaitu setelah Tha Sophat sudah besar dan meniti alam dewasa, apakah dia akan bersifat mudah lupa, lupa siapa yang sama turut membesarkannya atau seumpama melepaskan anjing yang tersepit, sesudah terlepas tangan yang membantu pula yang kena gigit.

Apakah pengajaran yang mungkin kita dapat dari kisah ini?

Sekurang-kurangnya barangsiapa yang pernah menerima budi baik kerajaan yang memerintah Malaysia selama ini tahu erti untuk berterimakasih serta bersyukur dan bukannya hanya tahu untuk membenci, mencaci atau menghina kerajaan yang telah begitu banyak berjasa kepada bangsa serta negara ini.

Jangan jadi sama seperti Mat Syabu, Namewee, S, Ambiga, kecik-kecik tak nak mampus...sudah besar menyusahkan orang !!! ...masa kecik minum susu, sudah besar muntah tuba...

Tiada ulasan:

Arkib Blog