Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Selasa, Disember 28, 2010

Ramai pemimpin PR mengaku memang sangat takut melihat logo 1Malaysia !

Tanpa berselindung lagi ramai dikalangan pemimpin tertinggi dalam Pakatan Pembangkang telah mengaku yang mereka memang amat takut dan gementar sekali bila terpandang saja logo 1Malaysia yang kini sudahpun terpasang secara meluas di seluruh pelusuk tanahair dan cuba apabila kita pergi kemana-mana pasti akan kita akan jumpa dengan logo 1Malaysia ini orang pasang di tempat mereka masing-masing.

Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS YAB Datuk Nik Aziz Nik Mat tanpa segan silu atau sedikitpun ada rasa malu mengaku dengan jelas bahawa beliau kini memang alah bila terlihat saja logo 1Malaysia.
"apa perlu lagi untuk saya malu mengaku yang saya memang takut sesangat dengan logo 1Malaysia ini. Kalau saya berbohongpun tiada guna juga sebab Tuhan lebih tahu bahawa memang saya takut sekali melihat logo berkenaan dan tak perlu untuk saya menipu diri saya sendiri tapi menipu rakyat akan tetap saya teruskan dari masa ke semasa selagi hayat di kandung badan. Kerana terlalu takut dengan logo 1Malaysia itulah maka saya pernah beberapa kali dimasuk ke hospital akibat tekanan perasaan, implikasinya pinggang saya menjadi sakit, tulang belakang retak, jantung sentiasa berdebar, fikiran saya berserabut dan demam kebah," katanya kepada Harakah APCO.

Penasihat DAP yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur, YB Lim Kit Siang ketika ditemui wartawan Roket APCO juga seperti Nik Aziz mengaku secara terbuka yang beliau juga memang sangat takut bila terpandang saja logo 1Malaysia malah beliau turut mengaku bukan setakat tu saja saja tetapi melihat angka satupun dia sudah tak larat lagi.
"pernah kan dulu, iaitu waktu tu saya pergi kencing kat belakang lumah, saya nampak itu balang memang satu. Itu balang memang olang punya dan dia pigang-pigang itu balang oooo rupanya sama macam saya punya..saya kencing dia pun kencing juga. Itu olang punya rumah aahh manyak marah sama kami orang dua, dia kejar kami dengan itu satu tongkat besi sama macam itu satu Malaysia...haiyaaa kami punya lari, punya lari terus masuk bersembunyi dalam itu satu lumah...ooo baru kami tau itu bukan sebalang lumah tapi klinik 1Malaysia, kami jadi tambah takut," akui Lim Kit Siang sambil bergurau.

Bagi Pengerusi DAP Pusat juga adalah Ahli Parlimen Bukit Gelugor YB Karpal Singh beliau dengan jujur turut senada dengan MB Kelantan bahawa sebagai pemimpin yang sering melaung-laungkan ketelusan serta kejujuran mereka harus jujur sejujurnya mengakui bahawa memang benar mereka sangat gentar dan takut dengan logo 1Malaysia.
Menurut Karpal Singh lagi, "..kita sebenarnya memang takut sangat bila seluruh rakyat Malaysia lebih senang menerima gagasan 1Malaysia berbanding dengan Middle Malaysia yang diperkenalkan DAP beberapa bulan yang lalu dan apa yang paling mengejutkan saya ialah cucu saya iaitu anak Gobind Singh Deo selalu saja sebut 1Malaysia atuk depan saya, nah lihatlah betapa budak kecikpun sudah suka dengan konsep 1Malaysia jadi kita takut sangat orang tua pun akan terpengaruh sama dan kita harus buat sesuatu agar 1Malaysia dapat digagalkan," ujar beliau dengan panjang lebar.

Lain pula halnya dengan seorang Penganalisis politik tanahair iaitu Professor kangkung Dr Abdul Aziz Bari yang menyatakan perasaan sebenar beliau terhadap logo 1Malaysia ini.
"..kadangkala saya macam suka juga dengan konsep 1Malaysia nih tetapi adakalanya juga saya rasa macam menggelabah tak tentu pasal seperti takut dan sebagainya. Secara jujurlah saya katakan bahawa saya amat fobia dengan logo 1Malaysia ini walhal kalau kita berjuang dilandasan yang betul sepatutnya kita tak perlu takut tetapi macam saya nih, pendokong perjuangan yang dibawa oleh Pakatan Beruk maka saya terpaksalah mengatakan perkara yang disebaliknya pasal 1Malaysia ini, apa boleh buat dah terlanjur menyokong mereka ikut sajalah, mereka suruh saya makan taik maka terpaksalah saya telan jua," dengan nada kesal beliau mengakuinya.

YB Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tersipu malu mahu tidak mahu terpaksa juga mengakui bahawa konsep serta logo 1Malaysia memang begitu menekan sekali dan seperti pemimpin pembangkang yang lain beliau dengan ikhlas dan jujur juga turut bercakap benar mengenai ketakutan paling dasyat pihak mereka terhadap gagasan 1Malaysia itu. Menurutnya lagi sedaya upaya pihak mereka akan memastikan yang logo 1Malaysia tidak terus menghantui apa jua tindakan yang akan mereka lakukan.
"..itulah makanya seluruh rakyat Malaysia melihat kenapa saya menjadi semakin begitu angkuh sekali, keluar negara saya sanggup memburuk-burukkan nama baik Malaysia, saya keji, umpat, tabur fitnah terhadap kerajaan walaupun saya tahu perbuatan saya itu memang salah dan saya memang sengaja mengaitkan APCO dengan gagasan 1Malaysia semata-mata saya mahu seluruh rakyat Malaysia akan membenci kerajaan Barisan Nasional. Saya memang tahu bahawa APCO tidak punya apa-apa kaitannya dengan gagasan 1Malaysia tetapi kerana tiada jalan lain lagi maka saya guna jalan mudah dengan membuat fitnah tentangnya sehinggalah tuan-puan semua boleh lihat betapa pemimpin lain dalam Pakatan juga turut percaya dengan pembohongan yang saya lakukan. Saya terpaksa. Demi kuasa dan pangkat saya terpaksa walaupun takut saya harus jujur dalam banyak perkara," katanya ketika ditemubual oleh Suara APCO.

Menteri Besar Selangor YAB Datuk Seri Mohd Khalid Ibrahim pula ketika ditemuramah TV 16September turut menyatakan bahawa beliau mahu berkata benar dan jujur bila bercakap mengenai konsep serta logo 1Malaysia ini dan sebagai pemimpin kerajaan negeri yang ingin sekali membuktikan kepada seluruh rakyat bahawa mereka sememangnya jujur didalam pendekatan dan kata-kata maka juga seharusnya mengikut apa yang pernah dikata dan bukannya mengamalkan pendekatan cakap tak serupa bikin.
"..iya, memang bebebenar sekali pihak kami dadadalam Pakatan Pembangkang semakin hari semakin takut dengan gagasan 1Malaysia itu. Itulah sesesebab beberapa hari yang lepas pihak kerajaan negeri telah mengeluarkan arahan agar semua premis-premis di negeri ini tidak memasang logo 1Malaysia dipremis masing-masing dan sekiranya ada diantara mereka yang telahpun memasang maka arahan segera dikeluarkan agar segera menanggalkannya. Tetetapi nampaknya arahan kami tidak diendah malah pihak kerajaan negeri pula menjadi sasaran kemarahan rakyat. Oooleh itu untuk meredakan keadaan saya dan ketua komunis Selangor YB Ronnie Liu telah berpakat untuk menggantungkan dulu arahan dan kami sedaya upaya untuk memutarbelitkan kenyataan, kononnya kami keliru he he he," katanya dalam keadaan yang kurang gagap.

Kepada Naib Presiden PAS yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena YB Datuk Mahfuz Omar apabila diajukan dengan soalan samada benar atau tidak pihak Pakatan Pembangkang takut dengan kemaraan gagasan 1Malaysia dengan selamba saja beliau mengakuinya.
"...Yup! benar, nak kata apa lagi. Berpusing seluruh dunia semata-mata untuk menafikan bahawa kita di Pakatan Pembangkang tidak takut terhadap logo dan konsep 1Malaysia pun mana ada gunanya lagi, sudah jelas seluruh rakyat Malaysia semakin menerima gagasan berkenaan. Pakatan Pembangkang sememangnya telah gagal untuk meyakinkan rakyat dengan fitnah yang dibawa. Malaysia harus wujudkan sekolah khas untuk mata pelajaran fitnah, ajar anak kita sejak dari kecil bagaimana nak buat fitnah barulah kerja kita akan menjadi mudah," dalam keadaan marah dan dengki YB Mahfuz Omar mengakhiri pengakuannya.

Sementara itu Presiden PAS YB Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang yang sempat diminta pandangan beliau oleh wartawan TV 16September ketika menghadiri 'Program 100 Hari Takkan Mungkin' mengenai kegelisahan atau kerisauan pihak Pakatan Pembangkang dengan kebangkitan yang semakin menjadi-jadi konsep beserta logo 1Malaysia di negara ini, dengan penuh keinsafan dan kesedaran Haji Hadi tidak menolak apa yang dikatakan sebagai Pakatan Pembangkang pasti akan mengalah terhada gagasan 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.
"..bagi saya secara peribadi, sebab kenapa saya katakan secara peribadi? Sebab Nik Aziz tak mau saya bercakap mewakili PAS secara keseluruhannya kerana kalau saya ingkar maka nantinya saya tidak dapat masuk syurga tanpa perkenan dari Nik Aziz yang berkuasa penuh terhadap syurga. Ok, secara peribadi saya mengakui yang pihak kami akhirnya nanti harus juga menerima dengan hati yang terbuka konsep berkenaan dan jika tidak maka apa yang pernah kami katakan tentang banyak perkara kebaikan hanya akan mengundang rasa marah rakyat terhadap kami. Kan dulu kami selalu sebut pasal integriti atau kejujuran, telus, amanah tanpa rasuah, perpaduan kaum dan Malaysia yang bersatupadu, jadi bagi saya secara peribadi walaupun pada asasnya kami memang takut pada 1Malaysia tapi kami tidak boleh menjauhkan diri dari konsep tersebut kerana apa yang terkandung didalam gagasan berkenaan sudah lengkap dan seperti itu jugalah perjuagan yang kami nak, berbaik sesama sendiri..dengan orang lain dan apa yang penting ialah semangat muhibah diantara kaum tertentu dengan kaum yang lain," ujar beliau sambil menitiskan air mata mungkin timbul rasa kekesalan dihati beliau dengan perjuangan PAS yang kini sudah semakin jauh terpesong dari asas perjuangan asal parti itu sejak mula ianya ditubuhkan dulu.

Lagi ramai pemimpin Pakatan Pembangkang yang menyuarakan kebimbangan mereka terhadap penerimaan yang begitu positif daripada masyarakat terhadap konsep 1Malaysia itu namun oleh kerana dibatasi oleh waktu yang agak terhad maka pengakuan yang penuh ikhlas, jujur dan paling bertanggungjawab daripada beberapa kerat pemimpin pembangkang saja yang mampu untuk disiarkan disini.

Berebut-rebut lagi yang mahu wajah dan kenyataan mereka untuk disiarkan diruangan ini ada yang berteriak, bertempik macam kelakuan yang mereka buat waktu di Parlimen tempoh hari, menjerit-jerit minta perhatian. Tak kuasa I nak layan semua ! ...

1 ulasan:

Double Y berkata...

Hahahaa.. fobia logo.. hehehe

Arkib Blog