Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Jumaat, Oktober 15, 2010

Ramai pemimpin PR gembira dengan Pembentangan Bajet 2011 oleh PM...

 "Saya sangat teruja dengan pembentangan belanjawan untuk tahun depan 2011 oleh YAB Datuk Seri Mohd Najib, Perdana Menteri yang kita semua sanjungi. Lebih membuat saya terkedu ialah bila saya kira-kira pakai kalkulator kepunyaan Menteri Besar Selangor YAB Tan Sri Mohd Khalid yang telah dikhaskan untuk duduk sebelah saya iaitu diantara saya dengan 'adik saya' iaitu YB Azmin Ali, barulah saya tahu yang peratusan untuk bajet 2011 ini lebih tinggi iaitu 2.8 peratus berbanding belanjawan 2010 dulu.

Sebenar saya tak menduga sama sekali yang Datuk Seri Najib ni lebih bijak dan pandai rupanya daripada saya kerana selama ini saya selalu saja fikir bahawa sayalah orang paling bijak, pandai dan cerdik daripada semua orang di negara ini. Dengan ini maka saya, mahu tidak mahu terpaksalah menebal muka saya kerana walau apapun saya tetap mengakui yang bajet 2011 adalah yang terbaik pernah dibentangkan oleh seseorang Perdana Menteri dan saya mengambil kesempatan untuk mengucap syabas dan tahniah kepada PM kita dan semoga beliau berjaya didalam merealisasikan apa yang sudah digaris didalam pembentangan itu tadi, terima kasih," - YB Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ahli Parlimen Permatang Pauh juga merangkap Penasihat PKR serta Ketua Pembangkang di Parlimen.
 "Saya juga senada dengan Abang Anwar berkenaan dengan Pembentangan Belanjawan 2011 itu oleh YAB Perdana Menteri dan saya sangat bersyukur kerana apa yang cuba diperkatakan oleh pihak kami iaitu pihak Pakatang Pembangkang kini semuanya telah ada didalam pengumuman oleh Datuk Seri Najib tadi malah apa yang terkandung didalamnya sudah menjangkau dari apa yang sedang pihak kami rancangkan dan saya berpendapat maka itu tak perlulah untuk pihak kami di Pakatan Pembangkang cuba nak buat komen yang bukan-bukan berhubung dengan Bajet 2011 ini dan kita sebagai rakyat walaupun pada hakikatnya kita adalah wakil rakyat harus dengan sepenuh hati menyokong bajet ini demi kesejahteraan bersama, terima kasih," - YB Azmin Ali, Ahli Parlimen Gombak juga Naib Presiden PKR.
 "Ouwh!!!..bagi saya secara peribadi, ini merupakan satu pembentangan belanjawan yang kita tak sangka-sangka, ya,..maksud saya ialah kerana sebelum ini saya berpendapat ianya serupa saja dengan bajet-bajet yang pernah dibentangkan sebelum ini tetapi rupanya ianya amat berbeza sekali. Ia lebih besar dari bajet sebelum ini iaitu 2.8 peratus dari yang dulu. Banyak sekali pihak yang akan mendapat menfaat dan faedah daripada pembentangan bajet kali ini.

Bagi saya, biarpun kita berbeza dari segi ideologi politik namun dalam beberapa perkara kita harus bersetuju dengan pihak lawan sekiranya kita dapati apa yang mereka buat selaras dengan apa yang cuba kita perjuangkan dan saya harap semua pihak patut melihat dengan lebih jauh lagi akan kebaikan jika bajet 2011 ini berjaya dilaksanakan, terima kasih," - YB Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, Ahli Parlimen Marang juga Presiden PAS.
 "Ini bajet 2011 sangat bagus, iya bagus dari segi membantu golongan sasar. Bagi saya apa yang lebih baik ialah jika semua dapat di selaraskan dengan segera tanpa perlu menunggu awal tahun depan maka ianya akan menjadi lebih bagus dan tentu sekali bidang yang saya utamakan dalam kerjaya saya iaitu bidang guaman akan mendapat faedah yang sangat tinggi dan saya tidak menafikan bahawa profesion guaman turut mendapat impak yang besar dengan pembentangan bajet kali ini.

Maksud saya mudah saja, apabila semuanya sudah menerima kenaikan maka saya sebagai seorang peguam juga akan dapat mengenakan caj yang lebih tinggi lagi dimasa depan kepada setiap pelanggan yang ingin mendapat khidmat guaman dari firma guaman saya atau dari firma guaman dua orang anak saya. Kami boleh bikin duit banyak, belum termasuk lagi nilai-nilai hasil dari kejayaan saya menangguh kes liwat Anwar Ibrahim dimahkamah.

Terima kasih kepada PM kita, YAB Datuk Seri Najib kerana kerana sentiasa memberi peluang dan ruang kepada kita semua untuk membuat duit lebih dan ternyata beliau lebih pintar dari Anwar dalam mengurus hal-hal berkaitan dengan ekonomi negara, terima kasih," - YB 8Karpal Singh, Ahli Parlimen Bukit Gelugor juga Pengerusi DAP Pusat.
 "Se se se benarnya sa saya terpukau dengan cara PM kita membentangkan bajet 2011 itu tadi tambahan lagi saya duduk berdepan dengan beliau didalam Dewan Rakyat. Sa sa pernah mengimpikan seorang Penasihat Ekonomi yang pintar umpama PM kita YAB Datuk Seri Mohd Najib untuk membantu saya meningkatkan lagi perjalanan ekonomi negeri Selangor namun apakan daya tiada mereka yang berkelayakan.

Maka saya terpaksa menggunakan khidmat Datuk Seri Anwar ke jawatan itu sebagai penasihat dengan gaji percubaan yang saya bagi RM1 setiap satu saat. Cu cu cu cuba kalian kiralah sendiri berapa duit yang terpaksa saya sebagai Menteri Besar Selangor keluarkan untuk mengupah Datuk Seri Anwar mengurus hal ekonomi Selangor, satu minit sudah 60 saat, satu jam 60 minit, kira saja berapa...emmmm mana kerajaan negeri nak cekau duit untuk menggaji seorang Penasihat Ekonomi sebanyak tu...bo bo boleh bangkrap.

Nasib baiklah negara Malaysia mendapat seorang pemimpin yang pintar dan bijak pasal ekonomi seperti Perdana Menteri kita ni, kalau nak harapkan mereka yang suka buat janji sana-sini seperti rakan kita tu alamat nak ketuk pintu pejabat IMF lah kita untuk pinjam duit. Syabas dan tahniah kepada PM kita, semoga berjaya," - YAB Tan Sri Mohd Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor.
 "Ini bajet tahun 2011 sulah sangat magus, manyak baik untuk semua itu rakyat Malaysia. Itu peniaga manyak sinang hati dan itu lakyat misti bertelima kasih sama itu kita punya Perdana Menteri maaa... saya kalau yang magus memang sokong punya. Telima kasih manyak-manyak Datuk Seri Najib atas pembentangan bajet yang begitu magus sikali, terima kasih," YB Lim Kit Siang, Ahli Parlimen Ipoh Timur juga Penasihat DAP.
 "Saya bukannya apa, sebagai seorang ahli parlimen pembangkang sudah tentulah saya berkewajipan untuk membangkang saja walaupun saya tidak faham apa yang saya bangkang. Misalnya FDI, saya cuma tahu menyebutnya saja tetapi bukannya saya tahu menahu menatang apa tu tetapi oleh kerana saya seorang wakil rakyat pembangkang maka saya wajib menjalankan amanah yang telah diberikan oleh rakyat suapaya bangkang saja apa yang kerajaan buat.

Namun jauh disudut hati saya sangat gembira dengan pembentangan bajet 2011 oleh PM petang tadi. Saya melihat pembentangan itu sudah cukup untuk menimbus segala janji-janji yang pernah pihak sebelah kami buat semasa PRU-ke12 dulu malah sehingga kini tiada satupun janji-janji itu yang sudah kami tunaikan untuk rakyat. Oleh itu, apabila hari ini PM kita telah mengumumkan bajet 2011 tadi, saya sangat bersyukur kerana walaupun pihak kami memang mustahil untuk menunaikannya tetapi dengan pembentangan oleh Datuk Seri Najib itu maka sekurang-kurangnya rakyat merasa tidak terpedaya dengan tipudaya kami selama ini kerana kerajaan BN sudahpun menampung janji yang pihak kami taburkan dulu, terima kasih," - YB Datuk Mahfuz Omar, Ahli Parlimen Pokok Sena juga Naib Presiden PAS.
"Fuhhh~~~ lega juga dengan bajet oleh PM kita petang tadi. Yang  memeningkan kepala saya ialah walaupun saya dah jalankan doa pecah perut, doa bala tetapi makin ligat PM kita tu buat kerja. Lagi bajet kali ini makin besar pulak dari bajet 2010 dulu. Apa saya punya doa sudah tidak mujarab lagi kah...celako! celako! celako!

Tapi demi rakyat Kelantan, demi untuk diri saya sendiri juga saya sangat mengalu-alukan bajet 2011 oleh PM kita, ini bagi saya bajet yang paling bagus dan semua orang pasti akan mendapat nik mat daripadanya, terima kasih PM," - YAB Datuk Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan.

ANAK MERDEKA; hehehe...lihatlah betapa kagumnya semua pemimpin2 pembangkang dengan bajet 2011 yang berjumlah RM212 bilion itu. Sampai ada yang tergagap-gagap.

Hendaknya begitulah kita semua sepatutnya, apa yang baik kita semua harus dan wajar menyambut dengan keriangan bukannya dengan perasaan yang penuh hasad dengki...barulah kita dapat hidup dalam keadaan yang aman dan sentosa sentiasa.. sekian !

13 ulasan:

Gelombang Rakyat berkata...

Salam Perjuangan,

Blog Gelombang Rakyat ingin mengucapkan SYABAS kepada Tuan yang berjaya menghasilkan sebuah blog yan begitu mantap dengan artikel2 yang bernas.

Di harap dapat memberi tunjuk ajar mengenai cara penghasilan artikel yang mantap.

Blog GB tlh linkkan blog Tuan di dalam blog pilihan di blog kami..

Di harap pihak Tuan dapat membantu GB untuk mempromosi blog kami..

SEKIAN, SALAM KASIH IKHLAS DARI,

Melayu CinDia
Blogger Gelombang Rakyat

rentaka berkata...

Ternyata Najib menunjukkan dia lebih bijak dari Anwar.

Tahniah tuan blog kerana mengulas dgn amat baik. Ini menunjukkan pembangkang juga bijak sebenarnya, tetapi sayang..mereka telah diperbodohkan oleh hati mereka sendiri..!

rentaka berkata...

Ternyata Najib menunjukkan dia lebih bijak dari Anwar.

Tahniah tuan blog kerana mengulas dgn amat baik. Ini menunjukkan pembangkang juga bijak sebenarnya, tetapi sayang..mereka telah diperbodohkan oleh hati mereka sendiri..!

GOMO berkata...

mantap>>>>
hahaha.....
gua caya lu beb!!!

ini macam le!!! kasi PECAH KOYAK RABAK PAKATAN HARAMJADAH

Sampul Kecil berkata...

mohon nak paste kat blog saya bole?

hilbert berkata...

Salam juga GR,
terima kasih, ya InsyaAllah akan saya penuhi ;-)

Rentaka, terima kasih..mungkin ini cara boleh membantu menyedarkan golongan yang dibawah tidak sedar hehe..

Gomo, salam... hahaha...iya bro terima kasih dan..kita pasti akan berjaya.,insyaAlah

Sampul Kecil, silakan bro..no problem hehe..

PaKMie berkata...

Salam...

Bagus...suka baca,mudah faham dan tepat sekali.


Pakmie.blogspot.com

hilbert berkata...

:-) ok, terima kasih Pak Mie...
ini salah satu kaedah juga utk menunjukkan isi hati sebenar kita semoga mereka2 yg berkenaan perlu melihat kedalam diri sendiri sebelum melihat kearah pihak lain..

hafez j malim berkata...

salam 1 malaysia untuk teman Hilbert...

terbahak-bahak saya ketawa membaca artikel ini. sangat menarik namun benar - benar mengusik... tahniah.. saya akan tetap menyokong blog sdra

asfa berkata...

Terbaik lah bro....mula2 mcm igt ulasan btol...skali baca versi lawak da...
Tp, mgkn itu yg sebenarnyer bermain dalam fikiran diorang kot...kan?
Allah sahaja yang tahu...

hilbert berkata...

haha, terima kasih bro Hafiez,
sajalah sya mengharapkan agar ada saatnya puak2 pakatan ni utk menghargai apa yg kerajaan telah lakukan, membangkang tidak salah tapi mereka harus juga terima apa yang baik.

Asfa,..ye lah bro..ada terselit sedikit lawak hehe..
terima kasih atas komen.

durisawit berkata...

terbaik la beb!!!..
nampaknye pembangkang dah mengaku.. (walaupun dialog lu sendiri)...kihkihkih

hilbert berkata...

ye DuriSawit, ..terima kasih,
kita rakyat wajar menunjukkan puak2 pembangkang ni bagaimana cara untuk menghargai pihak lain ;)

Arkib Blog