Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Rabu, Jun 09, 2010

Parlimen Baru?. Projek Terbengkalai DiDahulukan. Bangunan Sedia Ada DiUtamakan.


Ada ura-ura dari kabinet untuk membina sebuah bangunan baru di kawasan Putrajaya bagi menggantikan Bangunan Parlimen Malaysia sedia ada yang dulu sering menimbulkan kontroversi apabila kerap bocor sehingga menyebabkan Menteri Kerja Raya ketika itu iaitu DS Samy Vellu selalu lupa untuk menyikat rambut beliau setiap kali mahu keluar dari rumah.

Kini isu itu tak ada timbul lagi biarpun hujan turun mencurah-curah selama berminggu-minggu lamanya dan ini menunjukkan Bangunan tersebut sudah boleh digunakan lagi dan kerajaan tak perlulah nak membebankan fikiran untuk mengira berapa kos pemibinaannya nati, dari mana sumber kewangan, siapa kontraktor yang patut dilantik dll.

Dan apa yang patut dipertingkatkan mengenai Parlimen ialah sikap Anggota-anggota Parlimen itu sendiri terutamanya dari kalangan Pakatan Pembangkang seperti DAP, PKR dan PAS supaya disiplin ketika berhujah didalam Dewan Parlimen dijaga sebaiknya, jangan jadi macam budak darjah satu era tahun 1970an dulu.

Begitu juga tatkala berada dilobi Parlimen atau di ruang rehat Parlimen ahli-ahli Parlimen terutamanya dari Pakatan Pembangkang harus bersikap sebagai seorang Yang Berhormat sesuai dengan jawatan yang sedang disandang oleh mereka ketika itu dan janganlah buat perangai macam sesetengah orang awam yang apabila masalah mereka tidak pernah dilayan oleh wakil-wakil rakyat kawasan mereka.

Berbalik semula kepada hasrat kerajaan Barisan Nasional untuk membina Bangunan Baru Parlimen Malaysia di Putrajaya, saya rasa jika melihat kepada keadaan ekonomi, keadaan politik semasa, tahap sokongan rakyat kepada BN, tahap perpaduan antara kaum tidak stabil di negara ini serta pandangan berat sebelah oleh sesetengah kaum terhadap agensi-agensi penguatkuasa dinegara ini seperti menuntut kerajaan untuk kerajaan untuk berbuat sesuatu dan bukannya menuntut kerajaan sedia ada untuk membina bangunan Parlimen baru.

Jadi apa kurangnya dengan bangunan Parlimen yang ada sekarang? Sangat mendesakkah bagi kerajaan sehingga terpaksa membangunkan bangunan baru Parlimen Malaysia di Wilayah Persekutuan Putrajaya? Tidak ada perkara yang dilihat telah mendesak...

Adalah lebih baik untuk kerajaan mendahului segala projek-projek yang terbengkalai sejak sekian lama dan yang siapkan dulu projek-projek yang sangat diperlukan oleh rakyat seperti bekalan air bersih, sistem jalanraya gred 5 pun tak apa asalkan ada laluan untuk kereta nak bergerak.

Bangunan Parlimen yang sedia ada sekarang masih bagus, selagi YB Datuk Bung Mokhtar Radin, YB Datuk Ghaffur Salleh, YB Datuk Mohamed Aziz, YB Datuk Paduka Ibarhim Ali, YB Lim Kit Siang, YB Datuk Mahfuz Omar dan lain-lain lagi masih boleh bersuara maka selagi itulah Bangunan Parlimen itu tetap boleh digunakan dan tak payah nak buat yang baru...khuatir pula nanti mereka nama yang nama mereka tertulis diatas akan membisu pula bila masuk bangunan baru.

4 ulasan:

Jeffry berkata...

SLM BRO..STUJU PENDAPAT BRO. NANTI BENDA NI AKAN JADI ISU LG. KITA MCM NAK KASI BOLA TANGGUNG LG KT PUAK REJIM PAKATAN RANJANG! ADOIYAIIII

Shaf Nor berkata...

Melayu bukan lagi kaum majoriti di Malaysia, tak sedar-sedar lagi ke?
Cuba ikut macam Chua Tee Yong anak Chua Soi Lek.
Di atas keberanian dia meliwat semua Ahli Parlimen Melayu dalam persidangan Parlimen pada 16 Mac lalu, MCA hadiahkan dia jawatan Timbalan Menteri!
Bacalah kisah kehebatan dia di www.merdeka-online.net.
Orang Melayu sekarang dah lumpuh ke… tidur ke?

Wake UP! berkata...

Baik RM800 juta tu digunakan untuk projek yang memberikan manfaat kepada rakyat Malaysia.

Sack bumbling idiots.

hilbert berkata...

ye lah bro Jeff, tapi menurut berita terbaru itu cuma cadangan dan belum lagi dibincangkan utk kelulusan oleh kabinet. Harap2 tak jadilah nanti.

Shaf Nor,
ini kalau kaum Bumiputera tidak berjaga-jaga pasti puak ini akan cepat mengambil kesempatan dan sekiranya ini telah berada dalam genggaman mereka adalah mustahil untuk kita mendapatkannya kembali.

Wake UP!,
anggaran jumlah yang akan digunakan untuk projek Bangunan Parlimen baru tu...dikatakan mencecah RM900 juta... tapi nampak seperti tidak jadi kalau rakyat terus membantah...harap kerajaan mendengarlah keluhan rakyat...

Arkib Blog