Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Isnin, Mei 10, 2010

P212 Sibu: Manifesto DAP dibanjiri air tebu !


Masalah banjir di Sibu adalah antara yang terkandung didalam tujuh perkara yang telah digariskan dalam manifesto DAP dengan slogan "Sibu Ke Arah Perubahan" untuk Pilihan Raya Kecil P212 Bandar Sibu dengan harapan dapat memikat para pengundi disitu.

Manifesto DAP itu telah dilancarkan dibilik gerakkan pilihan raya DAP Sibu oleh Pengerusi DAP Sarawak YB Richard Wong Ho Leng yang juga ADUN Bukit Assek dan beliau juga adalah calon DAP untuk menentang calon daripada BN saudara Robert Lau Jr dalam pertandingan tiga penjuru itu bersama dengan seorang lagi calon yang ditaja oleh Parti KeADILan Rakyat (PKR) iaitu Pak Cik Narawi Harun.

Masalah berkaitan banjir adalah tumpuan utama DAP untuk mencari penyelesaiannya, kononnyalah. Dan antara lain-lainnya yang akan diberi perhatian atau antara janji DAP kepada penduduk Sibu adalah untuk membuka peluang kerja terutama kepada golongan muda Sibu bagi memastikan mereka tidak berhijrah ke tempat lain untuk mencari perkerjaan.

Dalam pada itu, janji-janji dalam manifesto DAP itu juga sebenarnya telah dimuat-turun atau download daripada segala usaha yang sudah menampakan hasil berkat kerja gigih pasukan atau Team Wawasan BN Sibu sejak dulu lagi yang diketuai oleh mendiang Datuk Robert Lau Hoi Chew yang sentiasa mendapat kerjasama padu daripada ketiga-tiga ADUN dalam kawasan Parlimen Sibu iaitu ADUN Bawang Assan YB Datuk Sri Dr Wong Soon Koh, ADUN Nangka YB Datuk Awg Bemee bin Awg Ali Basah serta YB Pelawan YB Vincent Goh Chung Siong.

Yang jelas sekali manifesto DAP itu telah memperlihatkan dengan sendirinya bahawa mereka seolah-olah langsung tidak melihat keluar tetang apa projek-projek yang telah, yang sedang dan yang akan dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional di parlimen kawasan Sibu kerana telah menyenaraikan semula perkara-perkara yang telah serta yang sedang dilaksanakan oleh wakil rakyat sebelum ini.

Misal dalam manifesto tersebut antara lain mereka telah merancang untuk membangunkan modal insan serta infrastruktur lainnya sebagai salah satu cara untuk menjadikan Sibu sebagai kawasan pembinaan kapal, kejuruteraan laut dan juga pelancongan yang bertaraf antarabangsa. Bukankah semua janji yang tersenarai dalam didalam manifesti DAP itu sebenarnya sudahpun ada di Rantau Panjang hilir Sibu iaitu sebuah kawasan limbugan kapal terbesar di Sarawak yang sudah pasti memerlukan ribuan tenaga mahir tempatan untuk bekerja di situ.

Oleh itu tiada timbul sebenarnya isu rakyat Sibu terpaksa keluar daripada kawasan sendiri untuk mencari pekerjaan ditempat lain kerana tiada peluang yang disediakan oleh kerajaan dan apa yang menyebabkan perkara seperti itu berlaku adalah datang daripada kemahuan individu-individu pencari kerja itu sendiri kerana walaupun peluang kerja sudah terbentang luas didepan mata namun oleh kerana keinginan untuk berhijrah dari kampung halaman sendiri atas alasan-alasan yang tersendiri, jadi dalam hal ini siapa yang harus dipersalahkan?

Agaknya pemimpin DAP tidak sedar berapa ramai rakyat dari bahagian lain dalam Sarawak ini yang bekerja di Sibu waktu ini dan begitu juga sekarang apakah DAP serta Pakatan Pembangkang sengaja tidak mahu tahu bahawa berapa ramai pula rakyat negara asing yang mencari rezeki di Sibu sejak dari dulu sehingga kini. Ini semua kerana mereka iaini orang luar Sibu atau rakyat asing menyedari yang Sibu sejak dibawah pentadbiran kerajaan Barisan Nasional telah berupaya mewujudkan banyak peluang kerja yang harus direbut.

Apabila menyentuh isu yang membabitkan masalah banjir pula...dalam manisfesto itu DAP telah berjanji jika mereka menang pada PRK P212 Bandar Sibu itu nanti dan berjaya mendirikan sebuah kerajaan bersama dengan PAS serta PKR sekiranya menang besar dalam PRU-13, maka dalam masa dua tahun masalah banjir di Sibu akan selesai! WAH !!!...mudahnya berjanji... memang lidah tak bertulang...senang saja bercakap.

DAP, PKR serta PAS kalau mahu bercakap pasal banjir harus melihat kepada negara Arab terlebih dulu khususnya Arab Saudi. Banjir sekarang bukannya sesuatu malapetaka atau bencana yang boleh dianggap sebagai tetap diwarisi oleh negara atau kawasan tertentu sahaja. Kita semua tentu masih boleh ingat bagaimana Bandar Jeddah di Arab Saudi telah dilanda banjir kilat pada 25 November 2009 tahun lepas. Bencana itu telah dianggap sebagai sesuatu kejadian yang luarbiasa.

Begitu juga dengan banjir yang kerap berlaku di negara kita sendiri, jika dulu kawasan tertentu memang kawasan sebagai berisiko tinggi dilanda banjir tetapi kini keadaannya sudah tidak sedemikian apabila semua kawasan yang dulunya diannggap sebagai kawasan yang selamat sudah kerapkali mengalami kenaikan paras air yang luarbiasa dan oleh itu jika DAP serta Pakatan Pembangkang begitu yakin yang pihak mereka akan mampu untuk menyelesaikan masalah banjir secara total di Sibu dalam jangkamasa yang singkat iaitu dua tahun maka apakah rakyat di Sibu juga percaya bahawa selepas itu mereka akan terlepas terus daripada dihantui oleh fenomena banjir akibat dari suhu kepanasan dunia yang semakin meningkat akibat lapisan ozon yang semakin menipis ???

UNDILAH BN!!! untuk kesejahteraan rakyat...

Tiada ulasan:

Arkib Blog