Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Khamis, Januari 28, 2010

Pendapat pemimpin luar dan dalam negara tentang 1Malaysia...

..."saya sangat tertarik dengan konsep ini, ianya sangat bagus untuk sesebuah negara yang majmuk seperti di Malaysia, tapi untuk negara Amerika Syarikat saya sebagai Presiden mahu konsep seperti ini diubahsuai khas untuk Amerika Syarikat dan saya mahu slogannya menjadi seperti berikut '1Amerika Syarikat. Israel DiDahulukan. Peperangan DiUtamakan," - Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama.

..."sayang sekali saya sudah berhenti awal sebagai Presiden Amerika Syarikat, konsep yang dperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia iaitu Tuan Najib adalah sangat bagus, bagi Amerika Syarikat saya bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh Tuan Presiden Amerika Syarikat yang baru Tuan Obama. Ianya sangat bertepatan sekali untuk Amerika Syarikat iaitu '1Amerika Syarikat. Israel DiDahulukan. Peperangan DiUtamakan," - bekas Presiden Perang Amerika Syarikat, George W. Bush.

..."saya sangat suka dan juga sangat selesa dengan gagasan oleh Tuan Perdana Menteri Malaysia yang baru ini, tetapi sangat tidak setuju sama sekali dengan cadangan yang telah dikemukakan oleh Tuan Obama dan bekas Presiden Amerika Syarikat itu, mentang-mentanglah mereka negara kuasa besar, memandai saja mereka mahu mengubahsuai konsep yang telah diperkenalkan oleh negara orang lain, pirah lah lu Obama sama itu Bush!...dasar penceroboh!," - Perdana Menteri Australia, Kevin Rudd.

..."saya juga sependapat dengan Tuan Kevin Rudd dalam memperkatakan tentang gagasan 1Malaysia oleh Tuan Najib, Perdana Menteri Malaysia itu, bagi saya konsep itu sangat bagus untuk sesebuah negara berdaulat serta majmuk seperti Malaysia tetapi saya sebagaimana yang seluruh dunia tahu bahawa saya sangat membenci pemimpin Amerika yang sombong dan bongkak tetap tidak setuju dengan cadangan oleh Tuan Obama itu. Untuk negara saya sendiri saya akan cuba untuk mengambil contoh konsep 1Malaysia ini agar dapat diserap ke dalam pentadbiran negara Venezuela, ianya sangat bagus sekali," - Presiden Venezuela, Hugo Chavez.

..."iya, sebagei sebuah negara jiran yang terdekat serta juga sebagei negara yang asalnya adalah serumpun, saya selaku Presiden Republik Indonesia sangat senang hati sekali apabila telah memahami berkenaan dengan gagasan yang sedang dimajukan oleh kepimpinan Bapak Perdana Menteri Malaysia, Tuan Najib. Saya sentiasa bersenang hati melihat apa jua usaha ke arah memakmurkan negara Malaysia oleh beliau, makanya akan menjadi gampang bagi rakyat Indonesia untuk mencari rezeki halal di Malaysia dan saya juga mahu rakyat Indonesia baik yang bekerja di Malaysia mahupun yang ada di Indonesia supaya sentiasa menjaga hubungan dua hala antara Malaysia dengan Indonesia," - Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudiyuno.

..."sebagai seorang Presiden Iran, negara yang sering dikatakan sebagai sebuah negara paksi pengganas oleh Amerika Syarikat, maka saya ingin membuktikan bahawa tuduhan mereka itu adalah palsu belaka dan adalah tidak benar. Saya secara peribadi melihat gagasan yang diperkenalkan oleh Tuan Najib adalah sesuatu yang akan membentuk Malaysia sebagai sebuah negara yang bersatu padu rakyat didalamnya," - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadineejad.

..."walaupun saya pada pandangan masyarakat luar hidup terasing dan sentiasa dalam buruan tetapi hakikatnya adalah tidak. Sebenarnya selalu melayari internet hampir setiap hari untuk mengetahui akan perkembangan semasa dunia termasuklah negara Malaysia. Ketika saya melayari sebuah laman web milik warga Malaysia maka disitulah saya terjumpa perihal konsep 1Malaysia yang menjadi sebahagian daripada dasar kerajaan. Saya tertarik dan berminat dengan konsep seumpama itu, sangat sesuai untuk negara yang rakyatnya terdiri dari berbagai lapisan kaum, tetapi malangnya saya sudah tidak bernegara lagi, hidup sentiasa dalam buruan," - Pemimpin Tertinggi kumpulan Al-Qaeda, Osama bin Laden.

..."sebagai wakil rakyat dan juga selaku bekas Menteri Besar Perak, saya sebenarnya mengakui didalam hati bahawa konsep 1Malaysia yang diperkenalkan oleh YAB Perdana Menteri adalah sesuatu yang harus diberi sokongan semua rakyat tanpa mengira latar belakang kaum, agama serta ideologi politik mereka. Jika gagasan ini berjaya, semua orang akan merasa bertuah kerana dapat hidup didalam sebuah negara yang maju, aman dan damai hasil berkat dari konsep seperti itu," - Ahli Parlimen Bukit Gantang, YB Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin(juga bekas MB Perak).
..."gua sangat suka sama ini konsep, banyak bagus...bapa gua iaitu Lim Kit Siang juga sebenarnya amat gembira apabila dapat tahu perkara ini, katanya semua rakyat Malaysia harus sokong. Oleh itu, saya punya bapa tambah lagi satu gagasan sebagai usaha untuk memperkuatkan lagi itu konsep, dia kasi nama sama itu gagasan ialah 'middle Malaysia,' ..jadi yang gagasan 'malaysian malaysia' dulu tu dia kasi kubur dah, tak guna...bikin malu saja, katanya," - Ketua Menteri Pulau Pinang, YAB Lim Guan Eng.

..."ehemmm....ehemmm..., demi wang royalty, kita harus sokong 1Malaysia nih. Benda baik apa salahnya kita sokong. Nabi dulu pun suruh kita buat macam tu. Jadi sebagai Menteri Besar Kelantan, saya berharap semua rakyat Kelantan khususnya dan rakyat Malaysia amnya dapat melihat perkara ni dari sudut yang positif, banyak faedah kita akan dapat darinya jika kita turut membantu kerajaan persekutuan dalam menjayakan gagasan yang molek seperti itu," - Mursyidul Am PAS merangkap MB Kelantan, YAB Datuk Nik Aziz Nik Mat.
..."ni haaa... walaupun gua telah masuk PKR, tetapi jiwa gua tetap dengan Barisan Nasional. Gua tetap sokong konsep 1Malaysia. Gua masuk PKR dulupun bukannya pasal gua suka dengan perjuangan tidak tentu arah PKR ini, tetapi gua paling meluat tengok muka itu Tee Keat tu, tak reti bahasa langsung, orang dah bising suruh dia undur masih lagi buat muka tembok besar China," - bekas Naib Presiden MCA dan telahpun mekatak kedalam PKR, Datuk Seri Dr. Chua Jui Meng.

..."1Malaysia. Saya walaupun nampak macam tak sokong perkara nih, tapi apa-apapun kita mesti kena sokong juga biarpun dalam hati. Benda baik mesti kita sokong, dan saya harap gagasan ini akan mampu merubah keadaan yang sebelum ini dari belum cukup meyakinkan kepada sangat meyakinkan," - Ahli Parlimen Pokok Sena, YB Datuk Mahfuz Omar.

..."tuan puan sekalian, walaupun dulu saya pernah berjanji kepada tuan puan sekalian bahawa pada 16 September, tahun emmmm... tak perlu... saya selaku bekas Timbalan Perdana Menteri akan merampas penguasaan Barisan Nasional di Putra Jaya. Walau bagaimanapun, impian saya itu gagal. Apa boleh buat. Jadi saya berpendapat, adalah tidak guna lagi untuk kita dari terus memperjuankan sesuatu yang belum pasti lagi. Oleh itu saya mahu saudara saudari sekalian, supaya memberi sokongan yang tak berbelah bagi kepada gagasan 1Malaysia yang telah dibawa oleh rakan baik saya iaitu YAB Datuk Seri Najib. Saya rasa beliau lebih layak dari saya sebagai Perdana Menteri Malaysia," - Penasihat PKR yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh, YB Datuk Seri Anwar Ibrahim.
"1Malaysia. Rakyat DiDahulukan. Pencapaian DiUtamakan" - Perdana Menteri Malaysia, YAB Datuk Seri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak.

4 ulasan:

Siddiq Azani berkata...

bro hibbert...

ni kelakar!he he he

Obama paling betul sekali..memang tepattt...

Jeffry berkata...

HEHEHEH NOT BAD2!! WELL DONE BROO!!..

ALJUBURI: 1 LOBANG SAMA RATA SAMA RASA

KEHKEHKEHKEH

hilbert berkata...

Yup! saudara Siddiq,

fantasia kita semua hehe..

bro Jeff,
...ye kita harap suatu hari suara mereka seperti itu..1malaysia.Rakyat didahulukan. Pencapaian diutamakan... bukannya politik

najmeenazam berkata...

ERRRR , ni semua betul ke main main ? sila berikan pencerahan secepat yang mungkin. kalau betul, nak guna untuk presentation CTU

Arkib Blog