Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Ahad, Januari 10, 2010

Kes Gereja di Miri, serahkan kepada Polis...

Untuk menjaminkan keselamatan negara serta keharmonian kaum dinegara ini supaya dapat terus terpelihara, maka adalah sangat diharapkan agar semua pihak boleh memberikan kerjasama yang jitu dan padu kepada pihak berkuasa seperti pasukan polis serta agensi yang telah diamanahkan dengan tugas-tugas tertentu untuk mengawal ketenteraman awam di negara ini.

Dengan kejadian terbaru yang berlaku terhadap Gereja God Shepherd di Lutong Miri Sarawak, walaupun saya merasa agak keberatan untuk menyentuh mengenainya memandangkan kita sebagai rakyat harus menghormati undang-undang iaitu tidak sesuai untuk membuat sebarang andaian tentang apa yang sedang berlaku kerana bimbang akan mengganggu siasatan pihak berkuasa.

Namun saya merasa perlu untuk menjelaskan serba sedikit sesuatu mengenainya walaupun bukan bekaitan dengan kejadian itu setelah mengambil kira pentingnya hubungan erat sebelum ini sesama masyarakat majmuk di Malaysia agar boleh untuk terus dilindungi.

Saya berkeyakinan bahawa kejadian itu bukanlah angkara mereka yang beragama Islam. Ini cumalah teori atau tafsiran saya. Harap maaf.

Hubungan mazhab-mazhab yang terdapat didalam agama Kristian sendiri selama ini juga bukanlah baik sangat. Mazhab Katolik sebagai mazhab yang tertua sering berdepan dengan suasana yang tidak menyelesakan daripada mazhab-mazhab yang terdapat didalam Protestant lainnya.

Apa yang pernah berlaku di negara barat terutamanya seperti di Ireland Utara selama berdekad-dekad lamanya yang menyaksikan perbalahan antara penganut mazhab Roman Katolik dengan aliran lain disana sebenarnya juga telah lama berlaku di Malaysia ini cuma orang yang bukan beragama Kristian saja yang tidak sedar mengenainya.

Saya harap semua pembaca akan memahami apa yang cuba saya sampaikan ini dan tidak perlu untuk saya menghuraikannya secara jelas. Saya harap kepada pihak yang dengan mudah terus menuding jari kepada pihak tertentu yang melakukan perkara khianat seperti itu supaya berhenti daripada suka menuduh tanpa bukti.

Cuma saya terfikir, mungkinkah ada pihak-pihak tertentu yang telah mengambil kesempatan serta peluang ketika krisis ini sedang berlaku ? Saya sangat berharap agar mereka yang bertanggungjawab dalam kejadian ini akan segera sedar bahawa apa yang telah mereka lakukan itu tidak akan membawa sebarang kebaikan melainkan kemusnahan dan kehancuran.

8 ulasan:

Jeffry berkata...

SLM BRO..STUJU PENDAPAT BRO. DI KALA KITA SDG DI LANDA DGN SITUASI YG TIDAK KETIDAKTENTUAN, SEHARUSNYA SEMUA PIHAK MENGHORMATI NASIHAT YG DI PERTUAN AGONG AGAR KEHARMONIAN TETAP UTUH DAN TERPELIHARA..MUDAH2AN

Zorro berkata...

AMENO Chacha Marba said...
SKRG api keMARAHan telah terbakar keserata negeri,dari KL ke PJ keTAIPING,keMIRI dan tak tau esok kemana pula....Yang korang dok BANTAI si-Anwar dan Khalid,tak ada apa2 kesan pun..!!!
Mana pergi POLIS,nak kawal JENAYAH ni..?????Cakap aje lebih..!!!Pegi lah TANGKAP puak2 yang celupar mulut kat demo SHAH ALAM ,jumaat lalu..Kenapa tak cekup Mat UMNO tu?
SUMBAT keDALAM I.S.A...!!!!!!!!!!
KENAPA TAK BUAT..???KENA batang hidung sendiri....???Apa yang si HISHAMUDDIN dan IGP buat..????
Ni nak suruh POLIS jdi Mat DESPATCH
pegi antar 400000 I/C,pulak......
PELIK,PELIK..tetapi BENAR....!!!!

ehsan AMENO

antipkrsarawak berkata...

zorro ni penakut!!! baling batu sembunyi tangan! lagi nk pertahan anwar kaki liwat sial haram jadah tu???? ulama sial dlm pas pun tak sama pendapat!!!!!

hilbert berkata...

Salam Jeffery...begitulah sepatutnya, kita harus patuh dan akur dengan nasihat pemimpin-pemimpin kita agar suasana tidak bertambah buruk lagi.

Zorro, saya tahu anda keliru dalam hal ini, tapi jangan pulak anda cuba mengelirukan orang lain dengan gesaan yang tidak sepatutnya..

Salam APS, Zorro baling batu sembunyi tangan??? ..pengecutlah ertinya ye hehehe...
Terima kasih AntiPKRSarawak...

YANG GAMBI berkata...

Salam Hilbert,

Kawan setju sangat dengan cadangan tuan.... kalau perlu biarlah Tentera mengawasi untuk menjamin keselamatan semua rumah-rumah ibadat dan Masjid....

hilbert berkata...

ye lah Yanggambi, jika perlu tahap keselamatan bukan saja setakat di gereja dan masjid malah ditempat-tempat tumpuan awam juga harus di pertingkatkan...

Zorro berkata...

Gua panjangkan apa yang orang umno cakaplah ngok,sapa yg keliru...????

antipkrsarawak berkata...

zorro! gua pun hanya panjangkan apa yg berlaku kpd pas dan pkr la ngok!!!! so siapa yg bodoh???? hang tu yg jahil dan bodoh!!!

tuan blog: welcome!

Arkib Blog