Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Isnin, Ogos 10, 2009

YB Pakatan Pembangkang melanggar "sumpah taat setia".

Sebelum pilihanraya diadakan tak kira umum ataupun kecil pemimpin-pemimpin parti politik terutamanya parti politik pembangkang sibuk merancang serta menyediakan strategi. Memerah otak memikirkan siapa yang layak untuk diletak sebagai calon dikawasan-kawasan tertentu. Mengurangkan waktu tidur semata-mata untuk menciptakan senarai serta tajuk manifesto yang boleh menarik sokongan pengundi dan sebagainya lagi.

Semasa berkempen, terutamanya pakatan pembangkang...menabur seribu janji kepada rakyat entahkan terlaksana entahkan tidak.

Semasa hari pembuangan undi dijalankan, calon-calon serta wakil mereka menggunakan sebarang kesempatan untuk meraih undi daripada rakyat.

Sementara menunggu keputusan undian diumumkan, setiap calon serta juga parti-parti politik yang bertanding berdebar-debar untuk mengetahui samada mereka tewas ataupun menang. Dalam pada itu juga telah mula memasang angan-angan tersendiri, "kalaulah aku menang, aku nak.... kalaulah aku menang, aku nak.... kalaulah aku menang, aku nak....

Setelah keputusan diumumkan, ada yang gembira dan tentu sekali ada yang kecewa...hampa...merana... Yang menang tentulah gembira sebab mereka akan dapat merealisasikan angan-angan mereka tadi. Manakala yang sedih dan kecewa adalah mereka yang kalah dan sudah pastilah angan-angan mereka tadi tu pun sama turut hancur berkecai.

Sesudah itu, untuk mengesahkan kemenangan mereka yang menang tadi tu sebagai Ahli Yang Berhormat(Dewan Rakyat ataupun Dewan Undangan Negeri), maka majlis "angkat sumpah" Anggotan Dewan Rakyat dan Anggota Dewan Undangan Negeri yang baru akan diadakan mengikut tarikh dan masa yang telah ditetapkan Setiausaha Dewan ataupun mereka yang arif berkenaan dengan upacara sedemikian.

Dalam tempoh upacara Majlis Angkat Sumpah sedang berlangsung, biasanya kita akan mendengar mereka yang telah terpilih sebagai Yang Berhormat atau wakil rakyat akan memulakan lafaz ikrar taat setia tidak berbelah-bahagi kepada Malaysia serta akan mengakhiri lafaz sumpah itu seperti yang berikut :

"Dengan menyebut nama Allah,
Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Amat Belas Kasihan" (bagi yang beragama Islam).
Saya ........................................................... setelah dipilih [1]sebagai Ahli Dewan Rakyat(ahli Parlimen),
[2]sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri(ADUN)
Dengan sesungguhnya bersumpah,
Bahawa saya, akan dengan jujur menunaikan kewajipan-kewajipan saya,
sebagai yang sedemikian, dengan segala daya upaya saya.
Bahawa saya akan menumpahkan taat setia yang sebenarnya kepada Malaysia,
dan akan memelihara, melindungi serta mempertahankan perlembagaannya.

Tetapi setelah itu, apa yang kita lihat tiada seorangpun YB-YB daripada Pakatan pembangkang yang dapat ataupun cuba untuk memahami apa yang telah dilafaz ketika mengangkat sumpah memegang jawatan sebagai wakil rakyat malah apa yang lebih teruk lagi ialah mereka mula bertindak menentang apa yang terkandung didalam sumpah yang mereka sendiri lafazkan itu. Maknanya mereka telah melanggar sumpah yang telah dipersetujui yang lengkap dengan tandatangan mereka sendiri ketika upacara mengangkat sumpah itu selesai.

Jadi persoalannya disini ialah, apakah masih sah lagi sumpah taat setia mereka itu??? ...atau tidak kah secara sendirinya jawatan yang mereka sandang itu terlucut dengan sendirinya apabila sudah jelas bahawa mereka telah melanggar perjanjian atau sumpah yang dibuat sebagai tanda tanggungjawab yang telah diterima???
Posted by Picasa

6 ulasan:

YANG GAMBI berkata...

Salam,

Mana puak-puak munafik ini nak taat dengan sumpah mereka......

hilbertmontell berkata...

Betul tu sdra,

mereka tak reti semua tu..janji sudah dapat kuasa...

Jeffry berkata...

SLM BRO...SKRG NI AL JUBORINK DH KENE SUMPAH MKN DIRI KEHKEHKEH. SUKA BUAT NAYA KAT RAKYAT NAH SKRG RASAKAN!..DIA LUPE TUHAN TU MAHA ADIL!!

hilbertmontell berkata...

Ye betul tu Jeff...sekarang sumpah tu dah mulai pelan-pelan makan diri mereka...banyak petanda yang kita nampak...

kelambuharimau berkata...

KONON ULAMAK....ULAMA POLITIK NAK PESONGKAN RAKYAT AJE

hilbertmontell berkata...

salam Kelambu Harimau,

bagi yang kuat iman dan punyai jati diri...mungkin tak mudah terpesong...tapi kepada yang lemah dan mudah terpedaya...pasti terjerat..

Arkib Blog