Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Jumaat, April 20, 2012

BARUA 3.0: mereka tuntut 8 perkara, tapi lupa 5 perkara sebelum datang 5 perkara !

 Perkara ( 1 ) : Muda Sebelum Tua. Patutnya setelah memasuki usia senja mereka perlu kembali kepada landasan hidup yang sebenar dan bukan terus hanyut dengan tuntutan hawa nafsu duniawi.
 Perkara ( 2 ) : Sihat Sebelum Sakit. Semasa masih sihat patutnya buat perkara-perkara yang dituntut oleh agama dan meninggalkan perkara-perkara yang ditegah. Jangan menggadaikan maruah agama semata-mata mahu memenuhi kehendak politik dunia.
 Perkara ( 3 ) : Kaya Sebelum Miskin. Kata orang, beringat sebelum kena dan berjimat sebelum habis.
 Perkara ( 4 ) : Lapang Sebelum Sempit. Mesti kena ingat, sebelum segala apa yang kita miliki hari ini menjadi hancur musnah, adakah kita rela menyerahkan tindakan kita untuk ditentukan oleh pihak lain hanya kerana untuk mendapat kuasa memerintah.
Perkara ( 5 ) : Hidup Sebelum Mati. Mati memang pasti dan hidup insya-Allah. Adakah sebelum mati kita semua telah bertaubat serta insaf atas segala kesilapan atau keterlanjuran yang pernah dilakukan? Bila lagi nak bertaubat? Apakah mahu menunggu sehingga misai, janggut tumbuh panjang dan beruban seperti janggut Pak Samad baru terpikir hendak bertaubat?

8 perkara yang dituntut oleh BARUA 3.0;

[ 1 ] Bersihkan Senarai Undi

[ 2 ] Mereformasikan Undi Pos

[ 3 ] Gunakan Dakwat Kekal

[ 4 ] Tempoh Kempen Maksima 21 Hari

[ 5 ] Akses Media Yang Bebas Dan Adil

[ 6 ] Kukuhkan Institusi Awam

[ 7 ] Hentikan Rasuah

[ 8 ] Hentikan Politik Kotor

Bukankah perkara [ 1 ] sentiasa dibuat oleh pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dari masa ke semasa dan perkara [ 2 ] sedang dipertimbangkan oleh SPR bagi rakyat Malaysia yang bermastautin di negara lain. Jadi apa lagi yang dimahukan oleh BARUA 3.0?

Begitu juga dengan perkara [ 3 ], kerajaan serta SPR telahpun bersetuju untuk menggunakan kaedah dakwat kekal pada PRU-13 nanti sebagaimana yang pihak pembangkang cadangkan sebelum ini, oleh itu dakwat yang bagaimana lagi puak-puak BARUA 3.0 mahu SPR gunakan nanti?

Manakala tuntutan BARUA 3.0 untuk perkara [ 4 ], [ 5 ], [ 6 ], [ 7 ] dan [ 8 ] telah lama digunapakai oleh SPR yang mendapat kerjasama baik daripada kerajaan Barisan Nasional sejak dulu lagi dan tiada nampak lagi di mana keperluan bagi pihak BARUA 3.0 untuk mengadakan pemberontakkan di Dataran Merdeka 28 April ini.

3 ulasan:

akmy berkata...

nak bersih apa, Badrolamin dan bapaknya baru dapat warganegara, terus boleh mengundi dan jadi pemimpin PKR. nak kan undi tapi kutuk para penjawat awam, kami ni bagi makan bukan setakat 1 2 orang tapi ramai lagi di kampung. Lagi pun kami takut nak naik kenderaan lain yang tayarnya pun tayar kayu press dari 3 jenis yang rapuh. Politik kotor ni makin menjadi-jadi dan terlampau sejak anwar dipecat dari kerajaan. Itu pun atas desakan pas dan dap dimana mat sabu mengatakan Dr Mahathir tak patut menyimpan al-juburi kerana memalukan kerajaan di mata dunia. Sementara karpal singh sampai bawa perkara salah laku seks anwar ke dalam parlimen. Tapi sekarang semua kotoran itu telah bercampur baur dalam pembangkang. Pembangkang sanggup memfitnah, berbohong demi undi. Tak ke kotor namanya itu. Tapi yang menyokong pun satu juga, rela diri ditipu hidup-hidup walau pun ada otak dan akal yang boleh berfikir. 16 September 2008, semua orang dalam pembangkang ditipu mentah-mentah. Janji dalam PRU 2008 pun sampai kini hanya satu pembohongan semata-mata. Fikirlah semasa Azmin bekerja dengan Anwar, Azmin dan bininya dapat membeli saham nilai berjuta ringgit, kalau bukan rasuah, apakah namanya tu, atau pun ianya adalah hadiah kepada kekasih. Satu dunia nak tahu duit tu datang dari poket anwar atau dari sponsor yahudi dan pasal apa bagi kat dua laki bini jambu tu. Jawablah, jelaskanlah sebelum pilihanraya akan datang kalau tidak memang pasti pembangkang akan kalah teruk, bukan kerana politik kotor tetapi kerana pemimpin pembangkang sendiri yang kotor.

hilbert berkata...

Terima kasih Akmy atas komen..

saya juga sependapat dgn anda serta berharap agar banyak persoalan tentang isu anda maksukan itu segera terjawab, terima kasih

Kuil Sekyen 19 Shah Alam berkata...

PR mahukan laporan yang bebas dan adil? Adakah akhbar mereka berlaku adil? Dari muka depan ke muka belakang tidak ada suatu pun yang kerajaan BN buat betul kepada mereka. Selepas demonstrasi kepala lembu OGoS 2009 ramai wartawan datang ke Seksyen 19. Penduduk Seksyen 19 buat bantahan minta kuil haram dipindahkan kerana aktiviti kuil mengganggu ketenteraman awam. Mereka tidak ambil peduli sensitiviti penduduk Islam. Tambahan pula gangguan kumpulan pemuda Hindu yang buat bising ,mabuk dan gangguan kumpulan gangster 303 mengancam kawasan penduduk. BN luluskan kuil pindah ke Seksyen 22 pada 29/12/2007 tetapi dibatalkan selepas PR berkuasa Mac 2008 dengan alasan tapak jauh kedalam. Gangguan kuil semakin kronik pada Dis 2008 pendduduk minta campur tangan NGO yang hantar memorandum minta kuil segera pindah. Pda 30/05/2009 PR beritahu setuju pindahkan kuil Ke Seksyen 23. Penduduk Islam Seksyen 23 bantah tidak mahu kuil besar pindah berhampiran kawasan mereka. Pada 28/8/2009 demonstrasi kepala lembu di SUK. Isu kuil jadi panas ramai wartawan datang ke Sek 19. TV Selangor tidak benarkan penduduk cakap perkara negative terutama gangguan kuil kepada penduduk. Jadi berita yang keluar selepas itu semua memuji usaha kerajaan Selangor pindahkan kuil yang tidak dilakukan oleh kerajaan BN dahulu. Penduduk Seksyen 19 minta bantuan NGO dituduh oleh Khalid Samad provokasi UMNO kepada kuil Hindu. Bantahan penduduk Seksyen 23 juga disalahkan UMNO. Kenapa pemimpin dan media PR tidak persoalkan kenapa Hindu kuil enggan keluar dari tapak itu walaupun tahu disitu tapak rumah PKNS? . Kenapa Khalid Samad tidak ambil tindakan bila Hindu buat provokasi kepada penduduk Seksyen 19?. Kenapa pemimpin PR pilih kawasan majoriti penduduk Islam untuk pindahkan kuil itu?. Aduan demi aduan tiada tindakan bila minta bantuan luar tuduh provokasi UMNO. Pada 07/05/2009 surat persetujuan pemindahan kuil ke Seksyen 23 ditanda tangani oleh YB Khalid, YB Rodziah dan wakil kuil sahaja. Kenapa wakil penduduk Islam Seksyen 23 tidak dipanggil dalam mesyuarat itu?. Kenapa sebuah kuil haram diganti tapak seluas satu ekar?. Penduduk Seksyen 23 bimbang masalah penduduk Seksyen 19 berlaku dikawasan mereka sebab itu mereka bantah. PR tutup kesalahan mereka bila timbul isu dengan menuding jari kepada pihak lain. Walaupun kuil sudah dipindahkan pada 2/2/2012 selepas campur tangan Pertubuhan NGO Islam tetapi penduduk sudah tidak percaya lagi kepada PR dan media PR.

Arkib Blog