Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Selasa, Jun 28, 2011

Sesaterawan Negara & Pengembala Babi

Yang seorang pengembala babi iaitu satu pekerjaan yang tak pernah dibuat oleh mana-mana manusia sebelum ini. Kalau penternak babi tu adalah, banyak kat Malaysia ini dan dibuat oleh suku-sakat kaum Lim Kit Siang.

Nama pengembala babi berkenaan adalah Ambiga Sreesamad Saidinavasan, umur 54 tahun, kira tua sudahlah dan banyak dah pengalaman hidup sebagai seorang rakyat Malaysia. Kalau dekat Palestine, Pakistan, India atau Myanmar belum tentu pasti lagi usia Ambiga boleh panjang sampai ke 54 tahun kalaulah perangai dia macam di Malaysia ini dia pamerkan kat negara-negara tersebut. Pasti lama dah kena tembak.

Yang seorang kalau mengikut kata orang, dia adalah berjiwa lembut, halus, berseni, sensitif sebab itulah dia kenali sebagai seorang pemuisi serta penyajak tapi kini hampir jadi penyagak. Berambut panjang beruban bagai seorang bintang rock namun berjiwa sentinmental. Juga berjanggut panjang putih kerana uban kelihatan seperti serang ulama agama yang panjang ilmu namun semua itu tipu belaka.

Nama Sesaterawan Negara itu pulak hampir sama dengan nama pengembala babi tadi iaitu Amsamad Saidbiga berusia 76 tahun. Memang sudah tua dan memang jelas beliau sudahpun puas hidup sebagai seorang rakyat di atas bumi Malaysia serta bebas ke sana kemari tanpa perlu risau dengan keselamatan diri malah makan minum orang ini memanglah lebih dari yang sepatutnya. Duit dan hartapun dah banyak dikumpul.

Ye, memang banyak persamaan antara keduanya walaupun hanya berbeza dari segi usia dan jantina. Yang Sesaterawan tu dulu pernah turut serta dalam perhimpunan haram membantah PPSMI oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia sehingga memaksa kerajaan untuk memansuhkan penggunaan bahasa Inggeris di dalam dua mata pelajaran iaitu Sains dan Matematik.

Sementara pengembala babi tu pula, dia dulu pernah terlibat secara langsung di dalam isu 'murtad' membabitkan Lina Joy yang waktu itu sedang dihadapi oleh Islam seluruh negara apabila Lina Joy mengisytihar dia bukan lagi seorang Muslim dan telah kembali kepada agama asalnya. Di situlah pengembala babi tu memainkan peranannya dengan mempertahankan tindakan keji Lina Joy itu.

Yang peliknya, kenapa juga keduanya masih lagi mahu untuk tinggal dalam negara ini jika tau apa yang kerajaan BN buat selama ini menyusahkan mereka berdua dan kenapa tidak minta jadi rakyat Banghladesh ke atau mana-mana negara yang mereka pikir lebih bagus dari Malaysia ini.

Daripada berusaha untuk mengganggu-gugat keselamatan dalam negara adalah lebih elok jika kedua-duanya memohon saja untuk keluar dari Malaysia dan pergilah jahanam ke mana-mana negara yang di rasa sesuai serta serasi untuk mereka tinggal dan tak perlulah bersusah-payah nak menghasut orang ramai agar datang menyertai perhimpunan haram 2.0 pada 7 Julai depan.

3 ulasan:

Jeffry berkata...

KESIAN SAMAD KENE PLAK GEMBALA DGN AMB*B*GA. KLU AMB*B*GA NAK SEMELIH PUN DIA SANGGUP DEMI NAK 'MENEGAKKAN' TOTEY ANUWAR SUPAYA DIA BLEY KONGKEK LAGI KEHKEHKEH

mk berkata...

Samad ni sape dia !
Tak bersyukur dan lemah akal dan buta nikmat.....

Dia patut sedar.. Pemilihan dia Sastera Negara dibuat bukan kerana kehebatan seninya tapi untuk mengisi tempat agar dunia Penulisan ada Kurniaan dalam dunia penulisan..ini akan merangsang generasi baru ... agar capai kehebatan dan kecemerlangan....
Zaman dia dipilih.... hanya pengisian saja... penal memilih tiada pilihan lain...
Lagi pun penulis dulu angkat sesama mereka.... syok sendiri...
Cuba kita lihat Buku karangannya... kurang laku..sebab apa?...berapa buku dicetak olih pihak syarikat penerbitan...?Towkey takut rugi sebab kurang laku....buku katun lebih laku dari buku dia....
Dia bergantung pada DBP...saja..dan akhirnya banyak stock dijual sehingga 70% discount.. Rugi rugi rugi..Tapi ada ketika dia mogok seni..konon..tak puas hati DBP kurang bagi layanan..Nasihat DBP bagi sedekah saja supaya tak rugi banyak...sebab tak payah bermodal buat buku...yg tak akan laku..
Dah lah tu... dipaksa jadikan tek sekolah pulak.. tambah mengantuk lah murid..sebab cerita tak bagus..Jadi wahai Samad...sedarilah selama ini hidup kamu bersubsidi sapenuhnya..Kalau tak caya tanya diri sendiri..apa kerja yg kamu buat selain yg saya sebut diatas....buku yg lembam.. tapi disinarkan DBP..orang beli .. baru baca dah tertidor...
DiMalaysia... ramai yang dapat subsidi secara langsung dan tak langsung tapi Mereka bekerja dan anggap subsidi hanya tambahan.
Tapi awak ni...subsidi penuh dan OKU pun tak dapat macam awak...
Sedarlah apa yg awak dapat melebihi dari bakat awak....
Awak patut memulakan TAK NAK subsidi..untuk dicontohi jenerasi penulis baru...bukan nak lebih lagi dengan mogok dan ugut ...mencemarkan pihak yg menafkahkan awak...

hilbert berkata...

Ye bro,
kesian macam tu, kalu dikira umur 76 samad said tu dia tak melibatkan diri dalam kegiatan menentang kerajaan..tapi malangnya dia tak sedar2 diri pulak!

MK,
ooo..macam tu rupanye sejarah gelaran yg samad said tu dapat,,,, ingatkan dia tu dulu betul2 orang yg hebat hemmmmm

Arkib Blog