Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Isnin, Disember 13, 2010

Negara sekangkang kera memang terkutuk dari dulu sehingga sekarang !

Dalam sejarah, nama Singapura diambil bagi menggantikan nama bagi sebuah pulau yang sebelumnya lebih dikenali sebagai Pulau Temasek adalah disebabkan keadaan rupa bentuk tanah pulau berkenaan yang mirip dan hampir menyerupai kepala seekor singa betina.

Kalau tidak silap saya perubahan bagi nama Pulau Temasek kepada nama barunya iaitu Singapura terjadi selepas berakhirnya era pemerintahan kerajaan yang ditadbir oleh Parameswara iaitu sebelum kedatangan para penjajah di sebelah Asia Tenggara lagi.

Negara Pulau Singapura ini semua orang tahulah besar dia bagaimana iaitu negara kedua terkecil di dunia selepas negara Vatican di Rome Italy dalam benua Eropah. Kalau kita lihat secara keseluruhannya melalui peta dunia kita akan dapati amat sukar untuk melihat rupa Negara Singapura walaupun kita sebenarnya tahu kedudukannya dimana pulau berkenaan apabila kita merujuk kepada sebuah pulau kecil paling hujung di selatan Tanah Melayu atau Semenanjung Malaysia.

Singapura walaupun bentuk saiz negaranya jauh lebih kecil jika dibandingkan dengan Malaysia namun namanya gah dan terkenal di seluruh dunia berbanding dengan Malaysia apabila ia terbukti sentiasa mara kedepan dalam berbagai bidang sehingga menjadikannya sebagai sebuah negara perindustrian yang paling maju berstatus metropolitan di sebelah Asia Timur ini bersama-sama dengan Jepun, China, Hong Kong dan Korea Selatan.

Tetapi itu semua adalah serba-sedikit berkenaan dengan sejarah serta pencapaian negara Singapura sebelum dan selepas ia memperolehi kemederkaan daripada penjajah British dan seterusnya setelah Singapura ditendang keluar dari Persekutuan Malaysia pada tahun 1965.

Kini Singapura terus bergerak ke depan tanpa melihat ke kiri atau ke kanan walaupun sekali-sekala terpaksa untuk menoleh semula ke belakang sebab ada dendam lama yang belum lagi mampu dilepaskan terhadap negara jiran tetangganya namun demikian langkah tetap harus diteruskan untuk mendapat lebih lagi dari apa yang telah mereka dapat sebelumnya walaupun terpaksa melukai hati dan perasaan jiran terdekat.

Inilah dia negara Singapura yang terkutuk, sanggup untuk "mengutuk dan menghina" negara jiran Asianya sendiri semata-mata kerana sudah terlalu takbur, bongkak, alpa serta sudah merasakan tiada lagi negara lain di Asia ini sehebat negara mereka tetapi malangnya apabila para pemimpin negara sebesar tanah sekangkang kera ini telah lupa bahawa apa yang sudah mereka miliki di waktu ini suatu masa kelak mungkin akan hilang jua sekiranya sikap kepura-puraan pemimpin mereka terus mereka amalkan dan terus mewarnai setiap urusan diplomatik antara Singapura dengan negara-negara jiran dan juga negara-negara serantau yang lainnya.

1 ulasan:

Yuseri Yusoff berkata...

Terpaksa aku tarik balik artikel aku. Hahahaha jahanam singapore ni.

Arkib Blog