Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Sabtu, Jun 19, 2010

DS Khaled Noordin, menteri yang gagal ke pusat pengajian tinggi negara !


YB Datuk Seri Mohd Khaled Noordin adalah Menteri Pengajian Tinggi. Kementerian ini diwujudkan selepas persaraan YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad dari pucuk kepimpinan negara dan dimana tempat beliau telah diambilalih oleh YABhg Tun Haji Abdullah Ahmad Badawi iaitu Perdana Menteri Malaysia yang ke lima.

Kementerian Pengajian Tinggi buat pertama kalinya telah digalaskan oleh Tun Abdullah kepada Ahli Parlimen Jeli YB Datuk Seri Mustapha Mohamed sebagai menterinya iaitu semasa rombakan kabinetnya pertama oleh Perdana Menteri ke lima itu. Dan pada rombakan yang kedua dilakukan oleh Tun Abdullah terhadap barisan kabinet beliau, menterinya telah bertukar dan ianya telah diberikan kepada YB Datuk Seri Mohd Khaled Noordin sehinggalah ke hari ini membawa langsung kepada pentadbiran YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Jika mengikut pemahaman saya, semua hal ehwal yang berlaku didalam lingkungan institute-institute pengajian tinggi dinegara ini baik ianya bersifat awam ataupun swasta keatas, kolej-kolej hinggalah ke peringkat universiti semuanya adalah dibawah bidang kuasa Kementerian Pengajian Tinggi.

Jika tidak tepat pada perkiraan saya tidak mengapa juga tetapi jika ianya lebih kurang atau memang benar maka Kementerian Pengajian Tinggi harus berbuat sesuatu supaya persepsi orang awam terhadap universiti dapat dibentuk mengikut apa yang sebenar telah berlaku dan bukannya hanya direka cipta.

Tak nak bercerita panjang dan kita terus saja kepada tajuk artikel dimana rumusan tidak boleh diambil dari tajuk artikel tetapi dari isi kandungannya sebab saya bukan bermaksud bahawa Menteri Pengajian Tinggi itu telah gagal menamatkan apa-apa jua jenis bentuk pengajian tinggi yang diambil beliau dalan negara ini.

Sebenarnya saya sangat terkilan dengan sikap YB Datuk Seri Mohd Khaled Noordin selaku menteri yang bertanggungjawab penuh mengenai segala perkembangan di Universiti dan kolej-koleg tertentu apabila membiar saja Universiti-universiti serta lain-lain kolej dijadikan sebagai tempat untuk memburuk dan memalukan Negarawan Agung YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad oleh sesetengah pensyarah-pensyarah yang ada diantara mereka sudah bergelar sebagai Professor.

Apakah Datuk Seri Mohd Khaled Noordin tidak sedar ataupun memang sengaja untuk tidak mahu ambil pusing mengenai kenyataan paling tidak bertamadun oleh seorang pensyarah di UM iaitu Professor Dr Azmi Sharom mengenai YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad ?

Tiada ulasan:

Arkib Blog