Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Jumaat, Januari 15, 2010

Wujudkan satu Pertubuhan Antara Agama di Malaysia

Saya rasa sudah tiba masanya untuk Kerajaan Malaysia serta seluruh pemimpin-pemimpin parti politik serta pemimpin masyarakat untuk memikirkan supaya segera di wujudkan satu pertubuhan yang menggabungkan setiap satu sehingga dua orang pemimpin atau tokoh-tokoh agama yang terdapat di negara ini dalam satu persatuan atau pertubuhan.

Pertubuhan itu nanti hendaklah mempunyai suatu struktur yang sangat meyakinkan dan semua tokoh-tokoh agama tertentu yang dipilih untuk menganggotai pertubuhan itu haruslah diberikan dengan satu jawatan yang mempunyai peranan khas.

Saya fikir langkah ini adalah antara langkah yang boleh diambil kira kerana apabila timbul apa-apa juga isu berhubung dengan isu antara agama maka mereka yang menduduki jawatan-jawatan tertentu didalamnya mesti dipertanggungjawabkan untuk menanganinya dan tidak perlu melibatkan pihak lain untuk memutuskan apa-apa juga isu yang berbangkit.

Dalam cadangan saya ini, kita boleh ambil dari banyak pertubuhan-pertubuhan sebagai contoh misalnya parti-parti politik. Kita lihat Barisan Nasional atau lain-lain parti seperti parti PAS, DAP dan PKR dan lain-lain pertubuhan lagi lalu apabila timbul masalah antara ahli didalamnya mereka akan mencari jalan penyelesaian cara mereka tanpa perlu membawa masalah yang timbul kepada pihak yang lain dan perbincangan dari hati ke hati adalah formula yang paling berkesan didalam menyelesaikan sebarang masalah berbanding dengan cara cabar-mencabar antara satu dengan yang lain di tempat yang tertentu.

Tiada ulasan:

Arkib Blog