Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Ahad, Oktober 25, 2009

Nik Aziz gagal sebagai seorang Ulama...

Ternyata Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat telah gagal menjalankan kewajipan beliau selaku orang yang bergelar sebagai pemimpin agama atau lebih tepat lagi sebagai seorang Ulama.

Seperti apa yang cuba diterjemahkan melalui gambar yang terpamer diatas, maka sudah tentu sekali kelakuan sedemikian rupa memang dilarang sama sekali dalam agama mana sekalipun apatah lagi didalam agama Islam itu sendiri yang sangat menitik beratkan soal perpaduan dikalangan sesama umatnya serta dengan penganut agama lain dimuka bumi ini.

Tetapi apa yang kita dapat lihat sejak kebelakangan ini ialah, sifat serta tindakan Nik Aziz yang telah jauh tersasar dari sikap yang harus ada pada seseorang Ulama apatah lagi beliau sebagai seorang Menteri Besar yang sememangnya menjadi pemimpin kepada seluruh rakyat di negeri Kelantan Darul Naim tanpa mengira latar belakang politik yang dibawa oleh rakyatnya.

Nik Aziz kekadang sering terlepas cakap perkara-perkara yang tak elok didengar dan yang tidak sesuai sama sekali dengan kedudukan beliau sebagai seorang Ulama atau yang selalu disebut sebagai seorang Tok Guru.

Sebagai seorang yang bergelar Ulama dan Tok Guru Nik Aziz haruslah memiliki serta mempunyai sifat-sifat yang penyabar, penyayang, pemaaf, pendamai dan sebagainya dan bukannya mempertahankan sifat sukakan kepada perpecahan seperti menentang hasrat rakan-rakan beliau dalam PAS untuk mewujudkan perpaduan demi agama Islam dan bangsa Melayu dengan pihak UMNO.

Alangkah eloknya jika Nik Aziz dapat mengikis sifat cepat terasa, melatah atau sensitif beliau terhadap sesuatu perkara yang belum lagi diselidiki sedalam-dalamnya dan seharusnya Nik Aziz hendaklah sudi dan bersedia untuk berbincang secara Islam atau cara orang Melayu apabila ada timbul sesuatu cadangan yang dilihat boleh membawa kebaikan kepada bangsa, agama dan negara yang dibuat oleh pihak PAS sendiri. Dan tidak sepatutnya Nik Aziz menolak bulat-bulat perkara yang telah diterima baik oleh orang lain.

Dan juga, alangkah bertuahnya jika Nik Aziz mampu untuk berubah menjadi seperti dia dalam gambar yang ada diatas ini, duduk tenang saja semasa mendengar sebarang keluhan dan rintihan rakyat dan juga orang lain sebelum mengeluarkan sebarang pendapat-pendapat beliau.

Dan jika Nik Aziz boleh buang jauh-jauh sifat panas baran yang ada pada diri beliau itu, saya percaya adalah tidak mustahil untuk beliau meraih semula kepercayaan yang telah hilang para pengikut PAS terhadap beliau.

Tetapi sayang sekali, segalanya telah terlambat buat Nik Aziz. Bak kata orang dulu-dulu "luka ditangan nampak darahnya, tapi luka dihati siapa yang tahu" dan oleh itu saya merasakan bahawa betapa lukanya hati Presiden PAS iaitu YB Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang dan Timbalan Presiden PAS YB Tuan Ustaz Nasharudin Mat Isa setelah diperlakukan sedemikian oleh Tuan Guru Nik Aziz.

Adakah Abdul Hadi dan Ustaz Nasha akan terus membiarkan diri mereka menjadi sasaran kemarahan seorang Ulama dari dalam parti mereka sendiri ?

Tiada ulasan:

Arkib Blog