Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Sabtu, Oktober 31, 2009

Adakah Datuk Seri Ong Tee Keat, kera sumbang ?

Setelah kita melihat dan disajikan dengan apa yang telah berlaku didalam Parti MCA sejak kebelakangan ini, sudah tentu kita mahu tahu apa yang sebenarnya sedang berlaku dan siapa sebenarnya Presiden MCA itu.

Jika dulu dengan bekas naib Presiden MCA iaitu Datuk Chua Jui Meng yang juga bekas Menteri Kesihatan Malaysia masa pentadbiran YAB Tun Dr. Mahathir Mohamad, kita dapati YB Datuk Seri Ong juga sentiasa ada krisis dengan Datuk Chua.

Selepas itu bertelagah pula dengan Timbalan beliau pada ketika itu iaitu Datuk Seri Dr. Chua Sooi Lek sehingga membawa kepada insiden pemecatan Dr. Chua dari jawatan beliau sebagai Timbalan Presiden MCA.

Dan yang terbaru pula apabila Datuk Seri Ong dikatakan memulakan perang dinginnya ke atas Timbalan Presden MCA yang baru dipilih iaitu Datuk Seri Dr. Liow Tiong Lai sejak MCA mengadakan EGMnya baru-baru ini. Perselisihan pendapat dan juga perang media antara Datuk Seri Ong dengan timbalan beliau Datuk Seri Dr. Liow dikatakan semakin memuncak.

Jika keadaan berterusan begitu, wajarkah pada prinsipnya apabila Datuk Seri Ong untuk terus mempertahankan kedudukan beliau sebagai seorang Presiden MCA apabila beliau sendiri amat sukar untuk menyesuaikan diri beliau dengan keadaan atau lebih tepatnya dengan orang lain disekelilingnya ?

Keburukkan sifat yang dapat kita lihat ada pada Datuk Seri Ong ialah apabila beliau tidak berpegang kepada apa yang pernah beliau ucapkan sebelum Mesyuarat Luar Biasa(EGM) MCA yang lalu.

Sebelum EGM diadakan Datuk Seri Ong telah menyatakan pendirian beliau untuk menerima apa saja hasil keputusan yang akan dibuat semasa EGM itu diadakan namun apa yang berlaku selepas itu ialah beliau tidak mahu menerima keputusan apabila hasilnya menolak kepimpinan kedua-dua mereka iaitu Datuk Seri Ong sebagai Presiden MCA dan juga Datuk Seri Chua sebagai Timbalan Presiden MCA.

Jika sebelum ini saya melihat tindakan Datuk Seri Ong yang berusaha untuk melucutkan Dr. Chua dari jawatan Timbalan Presiden MCA kerana ingin membersih imej parti MCA daripada masalah moral para pemimpinnya, maka saya melihat usaha beliau itu harus disokong demi menjaga maruah Barisan Nasional juga.

Tetapi apabila tindakan yang hampir sama yang dilakuka oleh Datuk Seri Ong turut melarat kepada Timbalan Presiden MCA yang baru, sudah pasti akan menimbulkan seribu satu persoalan dibenak kita berkaitan dengan tindak-tanduk terbaru Datuk Seri Ong ini.

Biar apapun, kita tunggu dan lihat saja apa perkembangan seterus yang akan berlaku dalam MCA selagi Datuk Seri Ong Tee Keat masih lagi berkuasa sebagai seorang Presiden parti...

Tiada ulasan:

Arkib Blog