Negarawan Terulung

Negarawan Terulung
YABhg Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad, 88 tahun

Terima Kasih atas sokongan anda semua !

Jumaat, Jun 26, 2009

Ada Persamaan Tak ???

Cuba tengok betul-betul, nampak tak haiwan yang seakan-akan tupai nak terbang dihadapan Anwar tu? Tapi sebenarnya itu adalah sejenis haiwan yang banyak terdapat di kepulauan Borneo. Di Sarawak ia dikenali sebagai Kubong.

Haiwan ini hanya akan aktif pada waktu malam. Tabiat semulajadinya ialah, dia akan memanjat dari satu pokok ke pokok yang lain untuk terbang. Dia akan memanjat tinggi dan selepas itu ia akan terjun sambil mengembangkan sayapnya untuk terbang.

Peliknya, dia tidak akan berupaya untuk terbang lebih jauh dan tinggi lagi, tetapi sebaliknya dia akan terbang menurun dan terus mencecah ke tanah semula dan selepas itu dia akan panjat pokok lain pula untuk meneruskan penerbangannya dengan cara yang sama juga. Begitulah serba-sedikit tentang
haiwan ini. Jadi, dimanakah persamaan antara Anwar dengan haiwan ini ???

Manakala benda yang dok diperhatikan oleh Nik Aziz tu namanya Sesumpah. Haiwan ini memang terkenal dengan sifatnya yang cepat marah dan tidak sabar dengan dugaan.

Untuk mengetahui bagaimana rupa dia sebelum dan semasa marah, mudah saja... sebelum marah atau ketika normal warna dia kehijauan tetapi ketika dia sedang marah warna dia tetiba akan berubah menjadi kelabu kehitaman.

Haiwan ini juga sering bertukar-tukar warna tubuhnya mengikut keadaan dimana dia berada. Kurang dapat dipastikan, apakah tabiatnya yang suka menukar warna kulit kerana dipengaruhi oleh persekitaran tempat dia berada ataupun dia saja nak mengelirukan rakan-rakannya.
Jadi apakah tabiat haiwan ini ada terdapat pada sifat Nik Aziz yang pendiriannya terbukti tidak konsisten ???

HAAA...!!! Haiwan ni lagi teruk. Banyak orang pasti dapat mengenali haiwan reptilia ini. Lain tempat lain pulak nama orang bagi kepada haiwan ini. Saiznya haiwan inipun tidak sama besarnya mengikut dimana tempat dia terdapat. Di Malaysia rakyatnya mengenali reptilia ini dengan nama Biawak saja.

Tabiat pemakanan haiwan ini menyamai dengan cara yang ada pada buaya. Adik beradik lah tu. Biawak ni lebih gemar makan bangkai haiwan lain yang sering dijumpai hanyut dipermukaan air atau yang tersangkut ditepi-tepi sungai. Mungkin juga haiwan ini suka memakan daging yang sudah lembut dan empuk. Tak mau yang segar. Haiwan ini juga lain dari yang lain, cuba lihat...lidah yang tengah dia jelirkan itu...bercabang dua dihujungnya kan...
Jadi mengapa pula gambar Haji Abdul Hadi ada terselit disitu ???
Posted by Picasa

2 ulasan:

PUTRA MERDEKA berkata...

salam,
kiasan cerita yang menarik yang mampu membuatkan kuda-kuda belang PAs & PKR mengurut dada...
teruskan
terima kasih

hilbertmontell berkata...

Terima kasih Putera Merdeka kerana mengunjung Anak Merdeka.

Mungkin itu gambaran yang sebaiknya untuk mereka yang suka "cakap tak serupa bikin" dan "penampilan bertentangan dengan perbuatan".

Arkib Blog